menu
Daling van omzet

Webshops laten retailomzet dalen

Waar de retailsector in de eurozone gemiddeld met 1,9 procent toenam in een jaar tijd, daar daalde de omzet van retailers in België juist met 2,5 procent. Volgens ondernemersvereniging Unizo is die schrikbarende daling te wijten aan buitenlandse webshops, waar Belgische consumenten steeds vaker hun aankopen doen.

Het Europeese statstiekenbureau Eurostat heeft deze week cijfers gedeeld over de retailomzetten in Europa. Gemiddeld nam de omzet in de eurozone in december vorig jaar met 1,9 procent toe, in vergelijking met de situatie een jaar daarvoor. Maar in ons land zijn de cijfers minder rooskleurig: in dezelfde periode nam bij ons de verkopen bij kleinhandelaars met 2,5 procent af. Alleen Luxemburg doet het wat dat betreft slechter, met 20,7 procent.

Danny Van Assche, bestuurder van Unizo, legt uit dat het niet de groei van de ecommerce op zich is die hierbij het probleem vormt. “Wel het feit dat Belgische consumenten heel vaak op buitenlandse webshops kopen.” Hij doelt daarmee op populaire spelers als Amazon, Coolblue, Bol.com, Zalando en MediaMarkt die hier een steeds groter marktaandeel weten te veroveren.

‘Onze economie heeft niks aan buitenlandse shops’

“Buitenlandse shops betalen hier geen btw en andere lasten, creëren hier geen tewerkstelling, dragen niet bij aan onze sociale zekerheid, sponsoren geen lokale voetbalploeg, bouwen niet mee aan het lokale sociale weefsel… Kortom, onze economie en samenleving hebben er niets aan”, aldus Van Assche.

Hij roept Belgische consumenten dan ook op om meer bij Belgische webshops te kopen. Dit zou namelijk niet alleen in het belang van de desbetreffende shops zijn, maar ook in hun eigen belang, voor hun eigen welvaart en in het belang van de lokale jobs. “Die buitenlandse spelers gaan daar niet voor zorgen.”

Verder lezen

Reacties