Webshop Vakbeurs

‘Webshop Vakbeurs nog bomvol groeikansen’

De afgelopen twee dagen vond in Mechelen de Webshop Vakbeurs plaats. Een event bestaande uit drie zalen vol met presentaties en drieduizend vierkante meter beursvloer gevuld met ecommerce-inspiratie. Wij gingen in gesprek met bezoekers, standhouders en de organisatie.

De Webshop Vakbeurs is een vakevenement gericht op online verkopen. En die groeit in ons land. Zo was afgelopen jaar de ecommerce-omzet in België weer verder gegroeid naar 9,1 miljard euro. Dat betekent dat er veel ontwikkelingen gaande zijn en dan is een beurs een ideaal moment om even bij te praten met mensen uit het vak, maar ook om nieuwe kennis en ervaringen op te doen en om interessante bedrijven te ontmoeten.

‘Beursvloer knus, klein maar fijn’

Vooraf werd er gemikt op zo’n drieduizend bezoekers. Die ambitie is bij deze eerste editie helaas niet gehaald; de organisatie geeft aan dat er zo’n vijftienhonderd bezoekers zijn geweest. De meesten daarvan hebben een of meerdere van de 45 lezingen gevolgd. Deze werden in drie verschillende zalen gehouden door experts van bedrijven als Google, SafeShops en Vente-Exclusive.com.

Daarnaast konden zij kennismaken met de zestig exposanten die aanwezig waren op de beursvloer. Al was die kleiner dan sommige bezoekers hadden verwacht. Waar je op de Webwinkel Vakdagen in Nederland, of bij enkele Duitse of Franse vakbeurzen, zeker beide dagen nodig hebt om de beursvloer echt te leren kennen, was dit nu goed in één of twee uurtjes te overzien.

‘Niveau van bezoekers echt goed te noemen’

MultiSafepay, een van de standhouders, gaf Ecommerce News aan dat niet als een nadeel te zien. Salesmanager Philippe De Vydt kijkt met een goed gevoel terug op de beurs en kijkt al uit naar een vervolgeditie. “De beurs was wat kleiner en rustiger dan verwacht, maar de kwaliteit is veel belangrijker. Ik ben positief verrast door het ambitieniveau van de retailers die ik gesproken heb.”

Qua formaat retailers kunnen we vanuit Ecommerce News inderdaad concluderen goede gesprekken te hebben gehad. Onder andere met Tomorrowland, dat in juli weer een grootschalig muziekfestival in Boon organiseert. Ook b2b-retailer Zamro, dat in maart de prijs voor beste startende webwinkel van Nederland won, was aanwezig. Paul Kerssens, marketingverantwoordelijke bij dat bedrijf, liet weten dat het de goede kant op gaat met de Europese startup. “Na acht weken operationeel in Duitsland evenaren we bijna de omzet van ons thuisland Nederland. Maar daar hebben we ook nog veel werk te verzetten in de groei, genoeg te doen dus!”

“Ook in België zien we mooie groeikansen. Vandaar dat we deze vakbeurs graag bezochten om presentaties zoals die van Newpharma, dat net als wij Europese groeiambities heeft, eens te kunnen volgen. Die presentatie was inspirerend en ook andere presentaties waren van een prima niveau. Als ik een minpunt moet noemen, is het dat ik niet snel genoeg inspiratie opdoe op zo’n dag. Bij een vervolg mag de beurs van mij dus nog wel een maatje groter groeien!”, aldus Kerssens.

‘België gaat sterk vooruit, maar heeft nog wat in te halen’

Ondanks dat de beurs dus werd bezocht door retailers van formaat ziet beursbezoeker Bart Vintcent, eigenaar van EffectConnect dat koppelingen met marktplaatsen maakt, ook daarvoor nog voldoende ruimte voor verbetering. “België gaat zeker vooruit in de ecommerce. Dat neemt niet weg dat er nog steeds veel werk is te verzetten. In mijn vakgebied van marketplaces moet je verkopers bijvoorbeeld soms eerst nog uitleggen dat verkopen via andere platformen überhaupt een mogelijkheid is. Laat staan dat het te automatiseren is.” Niet voor niets was Bol.com, dat op haar platform ook ruimte biedt aan externe retailers, dan ook een van de best bezochte exposanten van de beurs.

De organisatie kijkt in ieder geval positief terug op een eerste editie. “Er komt zeker een vervolg, waarschijnlijk wederom in Mechelen. Voordat we deze beslissing definitief maken willen we evalueren met de aanwezige exposanten en bezoekers.”

Tags

Verder lezen

Reacties