Webshop starten: wat komt erbij kijken?

Een webshop starten is niet heel lastig. Binnen enkele muisklikken vind je webwinkelsoftware, al dan niet betaald, waarmee je een eigen shop kunt opzetten. Maar dit is pas het begin. Om een webwinkel succesvol te runnen moet je rekening houden met tal van zaken, zoals de marketing, logistiek en de mogelijkheid om online te betalen. En wat ga je eigenlijk verkopen? Al met al komt er heel wat kijken bij het starten van een webshop.

Een webshop in België starten

Zonder producten heb je geen webwinkel. Maar dat tegenwoordig vrijwel elk product al online te koop lijkt te zijn, maakt het starten van een webshop niet eenvoudiger. Bij het bepalen van jouw productaanbod is het belangrijk om te bedenken of je een breed en gevarieerd assortiment wilt verkopen of dat je wilt gaan voor een nicheproduct waarbij je de specialist bent. Wat het ook wordt, het is fijn als je affiniteit hebt met het product. Ook helpt het als je uniek of onderscheidend bent.

Een passende en pakkende naam

Wanneer je een webshop gaat starten, dan is jouw bedrijfsnaam vaak tegelijkertijd de domeinnaam van jouw winkel. Hierdoor is het niet alleen belangrijk dat je een pakkende naam bedenkt, maar ook dat deze nog beschikbaar is. Omdat naar verwachting de meeste bezoekers via Google of een andere zoekmachine naar jouw webshop worden verwezen, helpt het als jouw naam goed vindbaar is. En ook al richt je je in beginsel waarschijnlijk op de binnenlandse markt, het kan geen kwaad om in een vroeg stadium al na te denken over eventuele uitbreidingsplannen. Stel dat je jouw producten op termijn ook in het buitenland wilt verkopen, dan wil je niet dat een oer-Belgische naam zorgt voor belemmeringen. Om dezelfde reden is het ook niet heel handig om te kiezen voor een te specifieke naam waarmee je een mogelijke uitbreiding van je productaanbod in de weg zit.

De keuze voor de juiste software

Ook de keuze voor webwinkelsoftware is mede bepalend voor het succes van jouw webwinkel. Met tientallen aanbieders die elk hun eigen plussen en minnen hebben, is dat geen eenvoudige opgave. Wanneer je bij het starten van jouw webshop hoge investeringskosten wilt vermijden, maar schaalbaarheid en automatische updates wel een grote pre vindt, dan is een SaaS-oplossing (Software as a Service) waarschijnlijk de beste keuze. In dit segment zijn diverse aanbieders actief die de mogelijkheid bieden om de software een tijdje gratis uit te proberen. Hierbij heb je niet altijd de beschikking over alle functionaliteiten, maar je kunt wel ervaren of je de webwinkelsoftware fijn in gebruik vindt.

Net als bij de keuze voor een (domein)naam zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Naast het gebruiksgemak is het belangrijk dat de gekozen software aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep. We nemen uitbreiding naar het buitenland weer even als voorbeeld. Stel dat jij over een tijdje ook buiten België wilt verkopen, dan is het wel handig als buitenlandse klanten bij jou kunnen betalen. Kijk daarom goed naar de betaalmogelijkheden die worden aangeboden. Ook is het fijn wanneer er uitbreidingsmogelijkheden zijn, zodat je bij een groei niet meteen over hoeft te stappen naar een ander pakket.

Webwinkelmarketing

Een webshop starten is één ding, er een fijne boterham mee verdienen is een tweede. Hoe leuk jouw assortiment ook is, wanneer niemand weet dat de shop bestaat is de kans klein dat het een succes gaat worden. De volgende stap is dus om reclame te maken voor jouw webshop. En of je nu reclame maakt via social media, advertenties plaats via Google AdWords, persberichten verstuurt, gebruikmaakt van affiliatemarketing, je producten aanbiedt via vergelijkingssites of gaat netwerken, het uiteindelijke doel is hetzelfde: het trekken van bezoekers naar jouw webwinkel.

Betaalmogelijkheden

Heb je eenmaal bezoekers naar je webshop getrokken, dan moeten zij uiteraard ook bestellingen kunnen plaatsen. We stipten net al even aan dat de betaalmogelijkheden erg bepalend zijn voor het succes van jouw webshop. De kans dat een bezoeker daadwerkelijk overgaat tot een aankoop is immers vele malen groter wanneer jij de gewenste betaalmethoden aanbiedt. Je kunt het betalingsverkeer op verschillende manieren regelen. Je kunt ervoor kiezen om alles zelf te regelen met de verschillende betaalinstellingen, maar je kunt het ook gedeeltelijk of volledig uit handen geven aan een PSP (Payment Service Provider).

PSP’s zijn gespecialiseerd in online betalingsverkeer. Voordat je met een partij in zee gaat, is het belangrijk om te bedenken met wat voor aanbieder je te maken hebt. Zo heb je collecterende PSP’s, die zowel zorgen voor de techniek van de internetkassa, de betaalmethoden als de administratieve afhandeling. Ook heb je distribuerende PSP’s die alleen de technische koppeling voor je regelen. Bij het maken van een keuze is het goed om te kijken naar de betaalmethodes die je wilt aanbieden en of je zelf afspraken wilt maken met de verschillende banken of dat je dit liever overlaat aan een gespecialiseerde partij.

De verzending

Waar bij een fysieke winkel de klant direct met zijn aankoop naar buiten loopt, heb je bij een webwinkel bij elke bestelling te maken met een verzending. Ook hiervoor heb je verschillende opties. Wanneer je weinig orders hebt, is het een relatief kleine moeite om ervoor te zorgen dat jouw producten goed bij de klant aankomen. De meeste kleine webwinkeliers kiezen ervoor om met hun pakketjes (vrijwel) dagelijks even naar een postpunt of pakjesautomaat te gaan.

Bereik je het punt dat er wat meer pakketjes over de spreekwoordelijke toonbank gaan, dan kan het interessant zijn om je aan te sluiten bij een pakketstapelaar. Dit zijn partijen die die pakketjes van meerdere webwinkeliers op een collectieve manier verzenden, waarmee zij goedkoper bij de verschillende verzenders kunnen inkopen. Door je aan te sluiten bij zo’n collectief profiteer je van deze volumekorting. Natuurlijk vraagt de stapelaar hiervoor ook een vergoeding, maar deze marge is vaak veel lager dan de korting die je als kleine webwinkelier zelf bij een vervoerder kunt realiseren.

Je kunt er ook voor kiezen om de gehele webwinkellogistiek uit te besteden aan een fulfilmentpartij. Deze oplossing is wat kostbaarder, maar hier staat tegenover dat je zelf geen groot magazijn of opslagruimte nodig hebt. Ook kun je het retourproces in veel gevallen laten verzorgen door de fulfilmentpartner. Bedenk wel dat je zelf niet meer de volledige controle over het logistieke proces hebt. Net als bij de keuze voor de naam, software en betaalmethoden is het handig om bij het starten van de webshop al te bedenken welke richting je op wilt en bij welke manier van werken jij je het prettigst voelt.