Voor het eerst daling in online uitgaven

Voor het eerst daling in online uitgaven

De totale online uitgaven in België zijn in het eerste kwartaal met 8 procent gedaald naar 2,7 miljard euro. Het is voor het eerst sinds de start van de BeCommerce Market Monitor-metingen dat er een daling is waargenomen.

De afgelopen jaren was er vrijwel altijd een groei van ongeveer 7 procent per jaar, maar nu moeten we het doen met een afname van 235 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 8 procent.

Die daling in online uitgaven komt natuurlijk door de invloed van het coronavirus in ons land. En hoewel de totale online uitgaven daalden, groeide de aankoop van producten met bijna een vijfde. De totale daling is dus vooral te herleiden naar de online dienstensector, waar bijvoorbeeld de reis- en evenementensector compleet is stilgevallen.

De online verkoop van producten in België steeg met een vijfde.

7,5 miljoen online shoppers in België

Wat ook is gestegen, is het aantal online shoppers in België. Dit kwartaal waren er maar liefst 7,5 miljoen consumenten die online een product of dienst afnamen. Dit is opnieuw een stijging van 2 procent in vergelijking met het eerste kwartaal een jaar geleden. Dit betekent dat er zo’n 117 duizend consumenten zijn die het afgelopen jaar ecommerce voor het eerst ontdekten.

117.000 consumenten ontdekten ecommerce.

4 op 10 consumenten shopt meer online

Uit de enquête van BeCommerce komt naar voren dat zo’n 40 procent van de consumenten meer online heeft geshopt, iets wat is terug te zien in de cijfers. Het totaal aantal online aankopen steeg namelijk tot 28 miljoen. In hetzelfde tijdsbestek groeide de online uitgaven van producten met 227 miljoen euro.

Met name in de categorie ‘huis en tuin’ werd er in het eerste kwartaal veelvuldig geshopt. Deze productcategorie groeide wat online uitgaven betreft met 68 procent, oftewel 59 miljoen euro. “Waar de consument vroeger kleinere producten, zoals verf en geurkaarsen, online kocht, is nu alle schroom weggevallen voor de online aankoop en levering aan huis van grotere stukken zoals tuinmeubels, barbecues en parasols”, zo zegt Sofie Geeroms van BeCommerce.

Zij spreekt de verwachting uit dat Belgen ook  in de toekomst dergelijke grote producten online blijven bestellen, nu men het gemak van thuislevering heeft ontdekt.

 

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten