menu

VIL test slimme micro-hubs in de stad

VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector in Vlaanderen, heeft een test gedaan met een autonoom werkend micromagazijn in het stadscentrum. De bedoeling van het experiment is om te kijken of het financieel interessant kan zijn om kleine micro-hubs in de stad te plaatsen, zodat stadslogistiek efficiënter kan.

Aangezien ecommerce nog steeds groeit in populariteit heeft dit gevolgen voor pakketjes die bezorgd worden. Met name in de stad kan dit voor een groot probleem zorgen met allerlei busjes die af en aan rijden. Een mogelijke oplossing voor dit probleem zoekt VIL momenteel in autonoom opererende micro-hubs.

Getest in centrum Antwerpen

Het idee is dat de kleine magazijnen werken met behulp van Internet of Things. Verschillende leveranciers kunnen hun goederen afleveren, terwijl er geen personeel aan te pas komt. In een testmagazijn in het centrum van Antwerpen werd een laad- en loszone gemaakt, waarbij er parkeersensoren in het wegdek zijn ingebouwd. Deelnemende leveranciers konden via een app een parkeerslot reserveren en ook het intelligente slot van het magazijn ontgrendelen of op slot doen.

De zogeheten ‘last mile delivery’ vanuit het micromagazijn naar de winkels gebeurde door het gebruik van de (in Nederland op dit moment fel bekritiseerde) elektrische wagen Stint en via fietskoerier Cargo Velo.

Samenwerken om het te laten slagen

Volgens een eerste economische analyse kan het gebruik van Internet of Things de extra kosten die verbonden zijn aan deze logistieke setup de kosten reduceren. Maar hoe groot de besparing is, is afhankelijk van diverse factoren, zoals het aantal pakjes, de afstand die gereden moet worden en de grootte van het vervoersmiddel. “Om de inzet van het IoT voor slimme stadslogistiek te doen slagen dringt een gezamenlijke aanpak zich op. Er is nood aan harmonisatie, open systemen en het gebruik van uniforme open standaarden om de verschillende smart city-oplossingen te integreren in één platform”, aldus VIL.

Tags

Reacties