Veel winkeliers nemen pas geopende webshop niet serieus

Veel winkeliers nemen pas geopende webshop niet serieus

Er zijn heel wat webshops bijgekomen sinds de eerste lockdown. Maar erg serieus gaan de handelaars er niet mee om. Zo maakte een kwart van de winkeliers gebruik van een professioneel bedrijf of een sectororganisatie bij het opzetten van de shop.

Tijdens de eerste lockdown moesten winkels verplicht sluiten. Dit heeft ertoe geleid dat verschillende retailers zijn gestart met een eigen webshop. Uit onderzoek van Joris Beckers en Ann Verhetsel, verbonden aan het Departement Transport en Ruimtelijke Economie van de Universiteit Antwerpen, blijkt dat 50 procent van de handelaars die nog niet online verkochten, toen met een webshop begonnen.

Door ecommerce hoofd boven water gehouden

Op deze manier konden ze zo gemiddeld 20 procent van hun omzet halen. En in combinatie met de steun vanuit de overheid was dit voor veel handelaars in Belgiƫ voldoende om het hoofd boven water te houden.

Maar het lijkt erop dat ecommerce voor deze handelaars geen serieuze business is. Dit zou bijvoorbeeld afgeleid kunnen worden uit het feit dat weinig winkeliers een professioneel bedrijf inzetten om hun webshop op te zetten. “De meerderheid van de nieuwe verkoopkanalen is dus in de vrijgekomen tijd door de winkelier zelf in elkaar geknutseld”, zo zegt Beckers.

70% ziet webwinkel niet als belangrijk verkoopkanaal

Ook vraagt 60 procent geen verzendkosten (al doet meer dan de helft van de geĆ«nquĆŖteerden de levering zelf). En 70 procent ziet de webwinkel niet als een belangrijk verkoopkanaal in de toekomst. “De online verkopen lijken voor de meeste lokale winkels eerder een tijdelijke overlevingsstrategie dan een duurzame transitie naar een innovatieve detailhandel.”

Ecommerce lijkt eerder een tijdelijke overlevingsstrategie.

Beckers ziet het liever anders. “Na corona zal een groter aantal mensen online blijven shoppen. Als de lokale winkels met hun webshop stoppen, vertrekken die sowieso naar de Bol.com’s van deze wereld. Het aantal fysieke shoppers in onze winkelstraten neemt dan af, en heel wat Belgisch geld zal online naar buitenlandse ondernemingen vloeien.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten