menu

SafeShops Awards houdt er opmerkelijke regels op na

Ecommerce-promotor SafeShops heeft de SafeShops Awards in het leven geroepen, een prijzenshow voor webwinkels actief in België. De organisatie noemt de SafeShops Awards uniek, omdat ze zich van alle andere erkenningen in het vak onderscheiden. Daar is Ecommerce News België het zéker mee eens, want wij stuitten op nogal opmerkelijke vereisten om mee te mogen doen aan de awardshow.

Vanmorgen kregen wij het persbericht van SafeShops waarin het haar eerste eigen awardshow, de SafeShops Awards, aankondigt. Het begin klinkt veelbelovend: deelname is gratis, consumenten vormen de jury en de evaluatie gebeurt via een “grondige, objectieve markstudie” die naderhand voor alle deelnemers gratis beschikbaar is.

‘Slechts 30 deelnemers aanvaard’

Maar kijken we naar de vereisten die horen bij de SafeShops Awards, dan schrikken we toch een beetje. Zo zegt de organisatie uit te gaan van het ‘first in, first out’-principe. Het aanvaardt slechts 30 deelnemers. “We willen iedereen de kans geven deel te nemen aan dit event. Daarom hebben we de deelname gratis gemaakt, maar maken alleen de eerste 5 van elke categorie kans om een award te winnen.”

De snelste is potentieel de beste?

Nu lijkt de term ‘first in, first out’ (bekend uit de voorraad-wereld, waarbij producten die als eerste het magazijn in komen, ook als eerste het magazijn moeten verlaten) al redelijk misplaatst in deze context. Want als een 31e shop zich aanmeldt, gaat de 1e er weer uit? Of bedoelt het eigenlijk gewoon ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’? Ook dat is op z’n zachtst gezegd een rare regel te noemen als je een landelijke awardshow organiseert voor Belgische webwinkels. Er wordt niet gekeken naar bepaalde kwaliteitseisen, maar naar wie het eerst op het persbericht reageert en zich aanmeldt. Wat zegt dat over de uiteindelijke winnaars?

Je moet 1000 e-mailadressen van klanten afstaan

Verder moet je in staat zijn om 1000 e-mailadressen van klanten af te geven aan Why5 Research, die “ze niet gaan gebruiken voor andere doeleinden dan het onderzoek naderhand” en ze ook op correcte wijze zullen verwijderen. Maar weten je klanten dit ook? En zo niet, mag dit dan wel? En wil je het vertrouwen van je klanten beschamen door hun e-mailadressen aan een externe partij af te geven, alleen maar omdat jij kans wilt maken op een prijs?

Ook verwacht SafeShops dat je als webwinkelier aanwezig zult zijn bij de awardshow op 23 maart. “Niet alleen om de hele nacht te kunnen feesten, maar ook om de award in ontvangst te kunnen nemen. Als je er niet bent, dan loopt iemand anders weg met de eer.” Verder dien je twee vouchers ter waarde van 35 euro, te besteden in je webshop, beschikbaar te stellen. Die worden vervolgens willekeurig verdeeld onder de klanten die meedoen aan een poll.

Tags

Reacties