menu
lightspeed ecommerce

Prijs vaak bepalend voor Belgische online shopper

Voor online shoppers in België is de prijs vaak de doorslaggevende factor die bepaalt bij welke webshop ze kopen. Nederlandse consumenten daarentegen letten juist meer op beoordelingen van andere klanten.

Dit blijkt uit een online onderzoek van Trustpilot onder meer dan 2500 Belgen en Nederlanders. Het bedrijf wilde namelijk weten wat de consument ertoe bewoog om wel of niet voor een bepaalde online shop te kiezen.

35% Belgen vindt prijs het belangrijkst

Het blijkt dat waar in Nederland ruim 40 procent van de ondervraagden de aanwezigheid van reviews het belangrijkst vindt, dit bij ons veel minder belangwekkend is. Het gaat om slechts 28 procent van de Belgen die reviews belangrijk vindt. Hier tegenover staat wel 35 procent van de Belgen die zegt dat de prijs het belangrijkst is.

‘In België wordt gebruikersbeoordeling steeds belangrijker’

Volgens Chris van Dongen, salesmanager Benelux bij Trustpilot, geven deze cijfers aan dat niet alleen de prijs van een product, maar ook het oordeel van andere klanten enorm bepalend kan zijn voor het koopgedrag van consumenten. “Het feit dat klanten groot belang aan de mening van anderen hechten bij het doen van hun aankopen, maakt het ook essentieel voor online retailers om daar goed op in te spelen. In Nederland is de gebruikersbeoordeling al niet meer weg te denken uit het aankoopproces. In België zien we dat nu dezelfde kant op gaan.”

50% meer Belgische reviews dan jaar geleden

Dit wordt ook onderbouwd door de cijfers. Op het moment is het weliswaar zo dat er op het platform van Trustpilot elke maand twee keer zoveel Nederlandse als Belgische reviews worden geplaatst, maar dat die laatste groep wel snel groeit. Zo worden momenteel maandelijks 50 procent meer Belgische reviews geplaatst dan in dezelfde periode een jaar geleden.

Keurmerk in webwinkel ook belangrijk voor shopper

Naast de prijs en de aanwezigheid van klantbeoordelingen vinden de Nederlandse en Belgische shoppers nog iets anders belangrijk: een keurmerk op de website. Bijna 63 procent van de Hollanders koopt eerder bij een webwinkel als die bijvoorbeeld het Thuiswinkel-waarborg heeft. Bij Belgische shoppers gaat 41 procent eerder over tot aankoop als er een Unizo- of Safeshop-label aanwezig is.

Tags

Reacties