menu
lightspeed ecommerce

‘Online supermarkt Hopr krijgt het lastig’

In april van dit jaar start Hopr, een online-only supermarkt. Gemodelleerd naar de Nederlandse supermarkt Picnic, maar wel met veel minder kapitaal achter de hand. Ecommerce News België vraagt zich dan ook hardop af óf en hoe lang Hopr het gaat volhouden…

Hopr werd voor het eerst aangekondigd in december vorig jaar. “De eerste online supermarkt in België komt eraan”, zo werd er gezegd. Een mijlpaal in wording, absoluut. Helemaal omdat Picnic, de populaire online-only supermarkt uit Nederland, vooralsnog geen plannen lijkt te hebben om uit te breiden naar België (het ecommerce-bedrijf is inmiddels wél actief in Duitsland).

Er liggen dus zeker mogelijkheden voor een online-only supermarkt in België. En net als Picnic gaat Hopr dit doen met gratis bezorgkosten en elektrische bestelwagens. Maar wat is uiteindelijk het verdienmodel van dit ambitieuze project van ondernemer Stijn Martens? Hoe gaat Hopr geld verdienen? Hoe gaat Hopr uitbreiden naar andere steden?

‘In de toekomst willen we binnen twee uur leveren’

De eerste stad waar Hopr van start gaat is nog een geheim. Het wordt in ieder geval in Vlaanderen en het project begint met drie elektrische busjes die de boodschappen kosteloos zullen leveren. “Tijdens het proefproject gaan we werken met next-day-delivery, maar in de toekomst willen we groeien naar levering binnen de twee uur”, zo vertelt Stijn tegen Gondola. Volgens hem moet dat mogelijk zijn als ze een geautomatiseerde opslagruimte hebben, waarmee ze gerichter en efficiënter kunnen werken.

Picnic biedt na vijf jaar nog steeds geen same-day-delivery

Dit klinkt allemaal hartstikke mooi, maar is het ook haalbaar? Ter vergelijking: Picnic startte in Nederland in 2015, maar biedt nog steeds geen bezorging binnen twee uur. Picnic begon in Amersfoort (150.000 inwoners) en breidde langzaam maar zeker uit naar andere steden. De grote steden (in de drukbevolkte regio de Randstad) heeft het daarbij jarenlang gemeden; liever stortte het zich eerst op kleinere steden die dicht in de buurt van grote steden liggen.

30 man werkte drie jaar lang aan het Picnic-concept

Picnic is echter wel een bedrijf waar veel geld achter zit. En een doordacht idee. Een team van dertig(!) mensen heeft namelijk drie jaar aan het concept gewerkt, voordat het live ging. De vier oprichters zijn ervaren ondernemers, waaronder iemand die marketingdirecteur was bij de grote supermarkten Albert Heijn en C1000.

Picnic kreeg na anderhalf jaar 100 miljoen euro

Het plan van Picnic sloeg aan, want anderhalf jaar na lancering besloten vier Nederlandse familiefondsen maar liefst 100 miljoen euro in de supermarkt te investeren. Hiermee kon het nieuwe distributiecentra openen, extra bestelbusjes inkopen en nieuwe afzetmarkten aanboren.

In het interview met Gondola zegt Stijn dat het idee voor Hopr is ontstaan uit frustratie en onbegrip. “Ik begreep niet waarom supermarkten wel met ecommerce bezig zijn, maar klanten nog altijd naar de winkel moeten gaan om hun boodschappen op te halen.”

Waarom moeten klanten nog altijd naar de winkel om hun boodschappen op te halen?

Supermarkten blijven moeite hebben met ecommerce

Bestaande supermarkten die met ecommerce aan de slag gaan, zitten vrijwel ‘vast’ aan de supermarktwinkels, omdat hun hele logistiek daarop is ingericht en ze vaak ook met dure panden of jarenlange huurcontracten zitten. Het lijkt daarom dan ook logisch dat ze de klant hun online boodschappen het liefst laten ophalen bij de supermarkt. Picnic heeft geen panden en heeft haar logistiek vanaf dag één geoptimaliseerd voor het aan huis leveren van boodschappen. Maar het kan dit enkel doen met een flinke smak investeringsgeld.

Picnic maakte 45,5 miljoen euro verlies in 2017

En waar mede-oprichter Michiel Muller in 2017 zei dat Picnic dat jaar winst zou maken (en hoe bijzonder dat was omdat de online activiteiten van supermarkten nog altijd verlies maken) is de actuele waarheid dat Picnic in dat jaar 45,5 miljoen verlies maakte. En de gepubliceerde omzetcijfers van Picnic mogen ook met een flinke korrel zout worden genomen, zo bleek uit onderzoek van Ecommerce News Nederland.

Wij van Ecommerce News België zijn dan ook benieuwd of en hoe lang Hopr het gaat volhouden. Het is een razend lastige markt. De online verkoop van food blijft nog mijlenver achter bij de online verkoop van andere productcategorieën. Dit heeft tal van redenen (logistiek, houdbaarheid, breekbaarheid, gemak, keuzevrijheid, upselling, et cetera), maar de algemene verwachting is wel dat deze branche de komende jaren nog flink kan groeien.

Is Hopr de juiste partij voor online boodschappen?

Het is alleen de vraag of Hopr degene is die dit gaat doen in België. Picnic heeft laten zien dat een lange adem is vereist om een blijvend plekje in deze markt te verkrijgen en dan nog wordt er geen enkele euro winst gemaakt. En wat als bijvoorbeeld Jumbo en Albert Heijn, die beide al bezig zijn om het aantal supermarkten in België te vergroten, besluiten om ook bij ons online boodschappen te leveren? Dit zijn allemaal partijen met veel meer geld, uithoudingsvermogen en expertise in huis.

Het is prijzenswaardig dat Hopr de markt van online boodschappen in België wil aanboren en we wensen hen dan ook veel succes, maar de toekomst moet gaan uitwijzen of het ze gaat lukken.

Tags

Reacties