Omzet ecommerce België daalt met 15%

Omzet ecommerce België daalt met 15%

De omzet van ecommerce in België is in het tweede kwartaal van dit jaar met 15 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. En dat terwijl online verkopen in Nederland in dezelfde maanden met 28 procent groeiden.

Ergens is de daling natuurlijk heel logisch. Vorig jaar tussen april en juni zat ons land in een lockdown en snelden consumenten naar webshops om hun gewenste producten in huis te kunnen krijgen. Bij de noorderburen was dit niet anders, maar daar weet de online verkoop in diezelfde maanden van dit jaar wél toe te nemen.

Oproep om bij Belgische webwinkels te kopen hielp

Het kan te maken hebben met het feit dat aan het begin van de eerste lockdown 26 CEO’s van Belgische retailers consumenten opriepen om de grote spelers te negeren en bij Belgische webwinkels te kopen. (Een smeekbede die in 2017 ook al klonk overigens.)

Vooral omnichannel-retailers zien hun verkopen dalen.

Consumenten gaven in het tweede kwartaal van vorig jaar massaal gehoor aan de oproep, maar helaas was dat tijdelijk. Het zijn volgens Bloovi nu dan ook vooral de traditionele retailers die zowel fysieke als online verkooppunten hebben die de klappen vangen. Pure online spelers als Zalando en Bol.com hebben minder last van de dalende ecommerce-verkopen.

De ontwikkeling van ecommerce in België en Nederland.

Daling zal waarschijnlijk niet doorzetten

De verwachting is echter dat de daling niet zal doorzetten. De fysieke winkels zijn weer open en door de nieuwe Europese btw-regels worden aankopen van buiten de Europese Unie een stuk minder aantrekkelijk.

Uit de Salesforce Shopping Index blijkt dat wij Belgen gemiddeld nog steeds meer uitgeven dan onze noorderburen. In het meest recente kwartaal lag de gemiddelde bestelwaarde op 76 dollar, terwijl het in Nederland op bijna 59 euro ligt. Men koppelt een lage bestelwaarde vaak aan een volwassen ecommerce-markt, omdat hieruit voortvloeit dat consumenten ook voor kleinere bestellingen online shoppem in plaats van alleen voor grote en dure aankopen.

De ontwikkeling van het online verkeer en bestellingen in België en Nederland.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten