Omnichannel-shopping stuwt ecommerce-groei België

Omnichannel-shopping stuwt ecommerce-groei België

Consumenten in België gaven vorig jaar weliswaar 9,1 miljard euro online uit, dat wil niet zeggen dat online slechts fungeert als verkoopkanaal. Steeds vaker zoeken consumenten online informatie op, vergelijken ze prijzen of stuiten ze op aanbiedingen voordat ze in de stenen winkel overgaan tot aankoop. Omnichannel-shopping is daarmee een belangrijke stimulator geworden van de ecommerce in België.

Dit blijkt uit onderzoek van GfK. Die schrijft dat de toename van online uitgaven in België (vorig jaar werd er met 9,1 miljard euro een record gevestigd) niet betekent dat de traditionele retail een ding uit het verleden is. “Integendeel, steeds meer consumenten combineren online en offline bronnen tijdens het shoppen; de omnichannel-klant is geboren.”

Omnichannel populair bij fashion, speelgoed en elektronica

Vooral in de modebranche is de aanwezigheid van omnichannel-shopping goed zichtbaar. Hier geeft 43 procent van de consumenten aan dat ze online en offline touchpoints combineren tijdens hun zoektocht naar kleding, schoenen en accessoires. Het combineren van kanalen is ook populair bij de aankoop van speelgoed (36 procent) en elektronica (32 procent). Al is in die laatste categorie ook duidelijk een trend waarneembaar van consumenten die uitsluitend online shoppen (van 16 naar 21 procent).

Productcategorieën waar ecommerce zich nog in de opbouwbase bevindt, daar zien we ook weinig omnichannel-shopping plaatsvinden. Zo worden huishoudelijke producten (92 procent) en verpakt eten en drinken (91 procent) nog door een overgrote meerderheid in de stenen winkels gekocht.

Omnichannel leeft meer bij andere Europese landen

Omnichannel is hoe dan ook aan een opmars bezig in België. Maar als met zoveel ecommerce-gerelateerde activiteiten, moeten we wel nog steeds ons meerdere erkennen in onze Europese buren. Zo is in de fashion-branche het verschil 11 procentpunten: 43 procent van de consumenten in deze branche vertoont omnichannel-shoppingedrag in België tegenover 54 procent van de Europese consumenten. Bij speelgoed en elektronica is het verschil, met 16 procentpunten, nog groter.

Er is ook een verschil waarneembaar tussen België en de rest van Europa als men kijkt naar het geloof in omnichannel-shopping. In België denkt één op de vier dat ze online alles kunnen kopen wat ze nodig hebben; in Europa ligt dit gemiddelde percentage echter rond de 40 procent.

En waar ongeveer één op de drie Europeanen gelooft in een toekomst waar traditionele retails niet langer een belangrijke factor zijn, is dat percentage in België lager, 18 procent. Toch leeft omnichannel in België wel, vooral bij jongeren consumenten. In de leeftijdsgroep 18 tot 26 jaar geeft de helft aan dat ze op de ‘omnichannel-manier’ shoppen voor elektronica en fashion.

Verwachtingen voor omnichannel in 2017

Voor 2017 verwacht Gfk dat de ecommerce- en omnichannel-industrie gaat groeien en dit zal het doen ten koste van het traditionele, offline-only shoppen. “Branches als FMCG zullen groeien door online initiatieven van verschillende rertailers, terwijl de specifieke rol van mobile ook verder zal ontwikkelen, mede door de introductie van mobiele betalingen”, aldus het onderzoeksbureau.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten