menu

Miljoenenverlies bij webwinkels door retouren

Steeds meer online shoppers uit België sturen hun aankopen terug. Vooral online aangeschafte kleding en schoenen worden teruggestuurd naar de webwinkel. Hoewel het terugsturen van pakketjes voor de klant vaak gratis is, maken de webwinkels massaal kosten die tot in de miljoenen kunnen lopen.

Dit blijkt uit een onderzoek [pdf] dat kortingsite Flipit hield onder 600 Vlaamse en 400 Waalse internetshoppers. Zoals gezegd werden vooral kleding en schoenen geretourneerd, maar ook elektronica en media zoals boeken, dvd’s en muziek konden de consument blijkbaar niet bekoren.

Webwinkels zijn uiteraard niet blij met al die retouren, want de kosten lopen daarmee hoog op. “Administratiekosten voor het verwerken van de orders of de retours mogen niet doorgerekend worden aan de klant. Elk pakketje dat terugkomt, moet individueel worden bekeken en er moet gecontroleerd worden of het product nog in goede staat is. Dit is voor veel webwinkels een te zware kost, die de marges zwaar onder druk zet”, zo legt Bram Vermeulen van Flipit uit.

Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat 70% van de Vlamingen en 45,3% van de Walen tijdens de voorbije kerstperiode hun aankopen deden bij een buitenlandse webwinkel. Online shops uit Frankrijk en Nederland waren hierbij populaire bestemmingen.

belgie_buitenland

Verder kwam uit de enquête naar voren dat met name vrouwen uit Vlaanderen problemen hebben met de douane (24,6 procent) om spullen geleverd te krijgen. Bij de Waalse vrouwen ligt dit percentage met 19,6 procent een stuk lager. Ook gaf meer dan één op de drie respondenten aan dat lastige retourprocedures voor hen het grootste struikelblok zijn voor het kopen bij buitenlandse webwinkels.

belgie_problemenbuitenland

Reacties