Mcommerce goed voor 350 miljoen euro

Mcommerce goed voor 350 miljoen euro

Gebaseerd op cijfers van de eerste drie kwartalen van vorig jaar, zou mcommerce in België wel eens 350 miljoen euro waard kunnen zijn geweest in 2016. Steeds meer Belgen shoppen online via een mobiel apparaat, waarbij vooral de smartphone aan populariteit wint.

Dit blijkt uit cijfers van GfK. Daaruit blijkt ook dat de smartphone de tablet is voorbijgestreefd en nu het twee na populairste apparaat is om online mee te shoppen. De laptop en desktop zijn nog altijd meer in trek, maar de smartphone is aan een opmars bezig. In het derde kwartaal vorig jaar deed 16 procent van de Belgen op z’n minst één aankoop vanaf een smartphone, daar waar dat percentage nog 12 procent bedroeg in dezelfde periode in 2015.

‘Cijfers vallen wellicht hoger uit’

Van alle online uitgaven werd 4 procent gedaan vanaf de smartphone. Mocht deze trend zich hebben voortgezet, dan zou mcommerce goed zijn voor 350 miljoen euro in 2016. “Door specifieke trends in het vierde kwartaal, zoals Black Friday en de aankopen aan het eind van het jaar die steeds meer online worden gedaan, verwachten we dat dit getal uiteindelijk zelfs hoger zal zijn”, zo zegt research-directrice Inge Zeeuws. “We zullen deze cijfers begin maart publiceren, in samenwerking met BeCommerce.”

De smartphone als shopping-assistent

Maar de smartphone wordt niet alleen gebruikt om online bestellingen mee te plaatsen, het mobiele apparaatje vervult ook een andere belangrijke rol bij het online shoppen. Consumenten gebruiken de smartphone namelijk steeds meer om online informatie te vinden over producten of om thuis of in de winkel prijzen met elkaar te vergelijken. Zo’n 40 procent van de Belgen gaf in het GfK-onderzoek aan dat ze een product in een stenen winkel hadden gekocht nadat ze het eerst op de mobiel hadden opgezet. En één op de zeven consumenten zegt dat hun smartphone zelfs hun belangrijkste shoppingtool wordt.

Shopper wil best contact met winkelier via smartphone

Volgens Bert Hendrickx, verantwoordelijk voor digitale research bij GfK, willen dit soort cijfers niet zeggen dat de traditionele retailers per se bang moeten zijn voor de groeiende populariteit van ecommerce en mcommerce. “Sterker nog, het biedt ze een boel mogelijkheden. Eén op de tien consumenten heeft immers aangegeven dat ze het waarderen als winkeliers hen benaderen via de smartphone terwijl ze winkelen. Voor de generatie 15- tot 21-jarigen geldt dit zelfs voor één op de vijf.”

Smartphone als betaalmiddel

De smartphone wordt ook steeds meer als betaalmethode ingezet. Belgen staan over het algemeen open voor deze toepassing, al wordt het vaak nog wel gezien als een gimmick. Het is niet voor niets dat zo’n 60 procent denkt dat mobiele betaaltechnologieën verder ontwikkeld moeten worden alvorens ze er vaker gebruik van gaan maken. De grootste barrière voor betalen met een mobiel apparaat is privacy: de helft van de ondervraagden is bang om persoonlijke informatie te delen.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten