menu
lightspeed ecommerce

Lidl stopt proef met thuisbezorging

Lidl stopt proef met thuisbezorging

Lidl is in ons land gestopt met een experiment, waarbij haar producten bij de consument aan huis werden geleverd. Meer dan een jaar lang leverden fietskoeriers de boodschappen af in Gent. Ook een test rond afhalen in twee winkels wordt voorlopig stopgezet.

Dat de experimenten nu door Lidl worden beëindigd, betekent niet dat Lidl helemaal afziet van het bezorgen van online boodschappen. De supermarktketen zegt dat het nog te vroeg is om dat te concluderen.

Eerst data analyseren, dan mogelijk vervolgstappen

“We hebben een heleboel data verzameld en we gaan nu bekijken wat we daarmee kunnen aanvangen. We moeten nu kijken of het de moeite waard is om het ook in andere steden te bekijken en of er andere mogelijkheden zijn”, zo legt woordvoerster Isabelle Colbrandt de situatie uit.

Samenwerking met fietskoeriers van Cargo Velo

De proef in Gent draaide ruim een jaar lang onder de naam ‘Simpl’. Hierbij konden dankzij een samenwerking met fietskoerierdienst Cargo Velo de boodschappen van consumenten bij hen thuisbezorgd worden. De klant hoefde in eerste instantie hiervoor niks te betalen, maar later werd er toch een klein bedrag (2,99 euro) gevraagd.

De proef was enigszins kleinschalig, want het leveringsgebied bleef beperkt tot een straal van 3 kilometer rond het historische centrum van Gent, zo meldt Gondola. In de tijd dat het experiment plaatsvond, namen honderden gezinnen deel aan de proef. En in bijna een halfjaar tijd werden ruim 25 duizend boodschappen bezorgd.

Ook proef rond afhalen is stopgezet

De thuisbezorgtest is niet de enige die Lidl stopzet, het stopt nu ook met een experiment rond het afhalen van online bestellingen in twee winkels. En ook hier geldt dat de resultaten weliswaar niet slecht waren, maar dat er nu bekeken gaat worden hoe de supermarkt het precies kan aanpakken, of het naar alle winkels is uit te breiden en of er ook andere mogelijkheden zijn.

Tags

Reacties