menu
Busje om pakketjes te bezorgen

Levering aan huis kost ons 45.000 euro per dag

Ecommerce mag dan een hoop voordelen met zich meebrengen, het zorgt ook voor files, ongelukken en milieuvervuiling. Het aan huis laten bezorgen van onze pakketjes kost de Belgische samenleving zo’n 45.000 euro per dag, zo is nu berekend.

De berekening komt van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen, die zich voor zijn doctoraat richt op het effect dat de ecommerce heeft op onze steden. Samen met Ivan Cardenas kijkt hij naar wat de zogeheten ‘last mile’ teweegbrengt in onze samenleving.

Het heeft onder meer als gevolg dat er veel meer bestelbusjes rondrijden. Maar omdat veel pakketjes nog altijd bij de klant thuis worden bezorgd, komt het helaas ook vaak voor dat die niet thuis is. Sommige besteldiensten komen daardoor wel twee of drie keer terug bij hetzelfde adres. Uit gegevens van Beckers – die hiervoor wel één marktspeler gedurende een beperkte periode analyseerde – blijkt dat 8 procent van de pakketjes niet bezorgd kan worden. Op sommige plekken in ons land is dat percentage zelfs meer dan 25 procent.

€3,74 per stop

Hoewel veel webwinkels tegenwoordig reclame maken met gratis levering, zitten hier voor diezelfde retailer natuurlijk wel kosten aan. Beckers en Cardenas rekenden uit dat een levering, of toch die laatste kilometer, gemiddeld 3.74 euro per stop kost. Dat is nog wel zonder maatschappelijke kosten als files, ongevallen, geluidsoverlast et cetera. Die kosten begroten de heren op 26 cent per pakje in de dichtbevolkte gebieden en ‘iets meer dan een euro’ in schaarser bewoonde regio’s.

En aangezien er naar schatting minstens 150.000 leveringen per dag worden gedaan, kom je – met een gemiddelde maatschappelijke kostprijs van 30 cent per pakketje – uit op 45.000 per dag. Dat kost het ons om onze online bestellingen aan huis bezorgd te krijgen.

Misschien centraal leverpunt voor alle pakjesdiensten?

Professor Ann Verhetsel, promotor van Beckers., stelt voor dat de overheid dit fenomeen in goede banen moet leiden. “Dat kan door de toegelaten levertijden te beperken. Of door infrastructuur aan te bieden voor een centraal lever- en ophaalpunt voor alle pakjesdiensten. Zo heeft Mechelen lockers in het station.”

Tags

Verder lezen

Reacties