menu
België

Kwart van kmo’s verkoopt online

Ecommerce in België blijft groeien. Zo heeft nu ongeveer een kwart van de Belgische ondernemingen producten en/of diensten verkocht via ecommerce. Het percentage (25,6 procent) is hoger dan dat van het Europese gemiddelde, dat op 19,4 procent ligt.

Dit blijkt uit de Barometer van de Informatiemaatschappij, een jaarlijks onderzoek naar de digitale vooruitgang in ons land. Hieruit komt naar voren dat het aandeel van de omzet van Belgische bedrijven die actief zijn in de ecommerce in twaalf maanden tijd is gestegen van 25,4 naar 28,6 procent. Het aandeel van de omzet uit ecommerce ligt 4,6 keer hoger in grote ondernemingen dan in de kleine bedrijven.

Ongeveer een kwart van de Belgische ondernemingen verkoopt momenteel via ecommerce. Bij grote ondernemingen gaat het om 57,9 procent, terwijl het percentage bij middelgrote ondernemingen (37,5 procent) en kleine ondernemingen (22,5 procent) beduidend lager ligt. Wel liggen de percentages hoger dan die van het Europese gemiddelde.

Ecommerce in België (FOD)

In ons land heeft zo’n één op de vijf kmo’s (ondernemingen met 10 tot 249 werknemers) online aankopen gedan, terwijl 23 procent van hen online verkoopt. Hiermee loopt het achter op het Europees gemiddelde. Verder blijkt uit het onderzoek dat in ons land 30 procent van de omzet die via een website wordt gegenereerd, afkomstig is van b2c ecommerce, terwijl de overige 70 procent komt van business-to-business-en-overheid (b2bg).

56,8 procent van bevolking doet online aankopen

Het zijn niet alleen bedrijven in België die mee verkopen, ook aan de kant van de aankopen is er een mooie groei zichtbaar. Daar waar in 2008 nog één op de vijf consumenten online bestelde, is dat percentage nu opgelopen tot 56,8 procent. De Digitale Agenda voor Europa had als doel vooropgesteld dat in 2015 de helft van de bevolking online aankopen moest doen, een doelstelling die België al in 2014 wist te bereiken.

Groot percentage cross-borderaankopen

Iets meer dan een derde van de Belgen winkelde bij webwinkels uit andere EU-landen. Dit percentage is twee keer zo hoog als het gemiddelde in de Europese Unie. “Het resultaat van dit onderzoek moet met de nodige voorzichtigheid benaderd worden, omdat de consument zich niet altijd bewust is van de werkelijke locatie van de website van de leverancier”, waarschuwen de onderzoekers desondanks.

“De grootte van België verklaart op z’n minst gedeeltelijk het feit dat de consument van een klein land zoals België meer aankopen doet buiten zijn land van verblijf. Bovendien is de Belgische internetgebruiker waarschijnlijk meer geneigd om online aan te kopen als de website in een van de landstalen van België is opgesteld, wat het geval is voor de meeste commerciële websites in Frankrijk, Nederland of Duitsland.”

Tags

Verder lezen

Reacties