Hubo opent in herfst eigen webwinkel

Hubo opent in herfst eigen webwinkel

Doe-het-zelfketen Hubo wil dit najaar haar eigen webwinkel lanceren. Bij dit online platform worden pakketjes niet vanuit Hubo’s magazijnen verstuurd, maar vanuit die van hun leveranciers. Dat model heeft wel nogal al wat voeten in de aarde, want de informaticasystemen van de producenten moeten ervoor uitgerust zijn.

Vandaar dat het nog even gaat duren voordat Hubo haar webwinkel opent. Sowieso komt het wellicht als een verrassing dat Hubo online gaat, want CEO Erwin Van Osta, die als 29-jarige zijn carrière als algemeen directeur van Gamma België opgaf om samen met twee ondernemers Hubo België over te nemen, heeft wel eens gezegd: “als ik de stekker van het internet vind, trek ik hem uit het stopcontact”.

Dit zegt Van Osta in een interview met De Tijd, waarin hij ook zegt dat ecommerce enorm duur is, zeker voor een bedrijf als Hubo dat met grote en zware producten werkt. “Ik wil aan ecommerce doen op een rendabele manier. Dat is absoluut niet evident.”

‘Ons beoogde model is uniek in België en Europa’

Desondanks is Hubo begonnen met het realiseren van een webwinkel, die hopelijk in het najaar gelanceerd kan worden. Maar waar sommige webwinkels werken met een eigen magazijn, wil Hubo de pakketjes niet vanuit hun opslag versturen, maar uit die van hun leveranciers. “Wij doen de marketing en onze leveranciers verzorgen de logistiek. Daar zijn zij veel sterker in dan wij. Het model dat wij voor ogen hebben, is uniek in België en in Europa.”

Dat ‘unieke’ gaat wel gepaard met extra maatregelen die getroffen moeten worden. “Ons plan is niet simpel, want de informaticasystemen van onze producenten moeten ervoor uitgerust zijn. Bij kleinere leveranciers is dat nog niet het geval”, aldus Van Osta.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten