menu

Helft van zelfstandige handelaars verkoopt online

Hoewel 92 procent van de zelfstandige handelaars in Vlaanderen online aanwezig is, verkopen er nog maar weinig online. Recent onderzoek wijst uit dat 46 procent van de zelfstandige handelaars niet alleen offline, maar ook online verkoopt. Gebrek aan tijd of kennis zijn de voornaamste redenen om níét aan ecommerce te doen.

Dit blijkt uit een rondvraag van Unizo [pdf] onder bijna vijfhonderd eenmanszaken en vennootschappen. Het aandeel zelfstandige handelaars dat een online aanwezigheid heeft stijgt al jaren, terwijl het aandeel dat ook online verkoopt de laatste twee jaar vrijwel stabiel is gebleven.

Redenen om niet online te verkopen

De verkopers die niet aan ecommerce doen geven aan dat het vooral een gebrek aan tijd en kennis zijn (genoemd door 40 procent) die hen ervan weerhoudt om online te verkopen. Ook het feit dat het product niet geschikt is voor online verkoop wordt vaak (36 procent) genoemd. Andere genoemde redenen zijn de te hoge kostprijs (genoemd door 23 procent), de te sterke prijsconcurrentie online (22 procent) en gewoonweg geen voordeel zien in online verkopen (18 procent).

Kwart verkoopt via online marktplaats

De zelfstandige handelaars die wél online verkopen, doen dit op verschillende manieren. Zo verkoopt 69 procent via e-mail of website (zonder betaalmodule op de site), verkoopt een zelfde percentage via een eigen webwinkel, doet 44 procent aan ecommerce via social media en verkoopt 26 procent online via een online marktplaats als Storesquare, Beedrop of Bol.com.

Vooral webshops die op maat gemaakt zijn

Bijna twee van de drie respondenten die via een eigen webwinkel verkopen, heeft die shop op maat laten ontwikkelen, terwijl 27 procent werkt met een softwarepakket. En tachtig procent van alle webshops is aangepast voor bezoek vanaf een mobiel apparaat zoals een tablet of smartphone.

Weinig verkopers koppelen online met offline

Een opmerkelijke conclusie uit het onderzoek is dat slechts 30 procent van de online verkopers hun online verkoopkanaal heeft gekoppeld aan hun voorraadbeheer en fysieke kassa. “Hier is veel ruimte voor verbetering door slimme digitalisering”, zo concludeert Unizo. “Om de consument een coherente ervaring aan te bieden en vooral om de opvolging en verwerking van het verkoopproces intern haalbaar te houden is het aanbevolen om de offline en online verkoopkanalen onderling af te stemmen door middel van een aantal technische koppelingen, zoals tussen de webshop en bestaande product- en klantendatabases, boekhoudsoftware en voorraadbeheer.”

Ecommerce blijkt voor de ondervraagden nog geen vetpot, laat staan dat het al hun tijd opeist. Zo heeft 56 procent van de online verkopers minder dan tien online bestellingen per maand. Een kwart heeft tussen de elf en vijftig online orders per maand, terwijl 18 procent meer dan vijftig bestellingen per maand verwerkt.

53 procent verwacht groei van online omzet

Voor vier op de tien online verkopers maakt ecommerce slechts tussen de 1 en 10 procent deel uit van hun totale omzet. En voor een op de drie online verkopers is ecommerce voorlopig enkel een kostenpost die geen opbrengst oplevert. Desondanks zien veel wel degelijk heil in ecommerce: 78 procent zegt hun online en offline verkoopkanaal verder te willen combineren volgend jaar. Daarnaast verwacht 53 procent dat de online omzet volgend jaar zal toenemen.

Tags

Reacties