menu

Flexibit: De cloud maakt hét verschil

Het aantal winkeliers dat qua IT vastzit aan losse maatwerksoftware is volgens Menno Verbon niet te tellen. Hij wil de markt veroveren door één cloudoplossing te bieden waarbij zowel de kassa in de winkel, de online shop als een eventuele retail-shopping-app allemaal in één cloudomgeving functioneren. Momenteel mag hij zo’n vijftig retailers tot zijn klantenbestand rekenen, maar volgend jaar zou hij dit aantal graag willen verdubbelen.

De Belgische markt is als het aan Menno ligt nog maar net begonnen. Als manager van Flexibit adviseert hij ondernemers over ecommerce. Wanneer hij zelf iets online wil kopen, valt het hem op dat hij nog vaak terechtkomt bij een Nederlandse webshop. De Belgische wetgeving, die recent is versoepeld, wordt vaak als schuldige aangewezen maar volgens Menno is dat maar een deel van het probleem. “Voor de kleinere handelaar doet die wetgeving er eigenlijk niet veel toe, dat is vooral iets dat bij de grote jongens speelt. Maar dat we in België te veel de kat uit de boom hebben gekeken en een te afwachtende houding hebben aangenomen is veel belangrijker. Juist daarom dat we nu wakker moeten worden”, zegt hij.

‘Zonder moderne IT kun je niet vernieuwen’

Via Flexibit adviseert Menno retailers met het digitale kanaal waarbij ook het hart van de organisatie niet vergeten wordt. “Vooral daar valt een enorme winst te behalen. Retailers willen meestal wel vernieuwen en de plannen voor online zijn er vaak al jaren, maar de integratie blijkt vaak lastig. Ecommerce is zoveel meer dan het hebben van een webwinkel.”

Menno ziet Flexibit dan ook niet als een bureau dat enkel koppelingen maakt. “We voorzien klanten vooral van advies. Mensen hebben de neiging om de impact van een webwinkel te onderschatten, maar in feite is het net zo ingrijpend als het openen van een fysieke vestiging. De eerste stap is dan bijzonder lastig. Je ziet dat veel winkeliers worden gegijzeld door hun IT. Ze willen wel een webshop, maar zien niet hoe ze dit kunnen organiseren met het huidige systeem voor het voorraadbeheer, de administratie of andere interne processen.”

Hij ziet dat veel retailers IT-systemen gebruiken die niet meer van deze tijd zijn, waardoor het lastig blijkt om daaraan een webshop te koppelen. “Een los webwinkel-project dat niet in de hele organisatie wordt geïntegreerd kan natuurlijk wel, maar dit vergt zoveel meer energie en tijd dat het lastig is om daarmee echt met grote jongens te concurreren. Veel kleine detaillisten legden het in het verleden daarom af van buitenlandse toetreders die in een hogere versnelling konden schakelen.”

‘Begin bij de kern van het bedrijf’

“Wij starten vanuit het hart van de onderneming. Onze kern is Exact“, zegt Menno. Hij is van mening dat een organisatie alleen kan groeien als de core-bedrijfsprocessen flexibel en toegankelijk zijn. Door die naar de cloud van Exact te brengen maak je een organisatie veel flexibeler, want de appstore biedt daar allerlei mogelijkheden voor, is Menno van mening. Hij is enthousiast over diverse koppelingen met onder andere webwinkelsoftware, kassasystemen en klantenservicesystemen.

Voor de webwinkelsoftware en kassa adviseert hij de mogelijkheden van Lightspeed, ook vanwege de vele koppelmogelijkheden. Daarnaast is hij momenteel bezig met de lancering van een eerste shopping-app op basis van de cloudoplossing van JMango360, voor een retailer in de verlichtingsbranche. Deze bedrijven zijn samen met Exact typisch Nederlands. “Privé besteed ik mijn geld het liefst bij Belgische bedrijven besteden, maar zakelijk heb ik die voorkeur niet. Ik wil mijn klant de beste oplossing bieden en Nederlandse software loopt dan simpelweg voor. Er zijn geen pure Belgische alternatieven die al zoveel gebruikmaken van de cloud. Zonde, want dit maakt wel het verschil.”

“We moeten in België reëel zijn”, gaat Menno verder. “Er zijn natuurlijk aanwijsbare redenen zoals de wetgeving rond nachtwerk, maar dat is niet het enige verschil. De apothekerswereld kan je bijvoorbeeld binnen een uur nog van de juiste artikelen voorzien, als het niet direct op voorraad is. We kunnen het dus wel, maar Bol.com, Coolblue en Wehkamp zijn daarnaast ook gewoon organisaties die goed gestructureerd zijn. Je kunt het ontkennen, maar we kunnen er ook veel van leren.”

‘De nieuwe Belgische bol.com? Ermee concurreren kan zeker!’

“Ons land heeft zeker nog veel ruimte voor webshops, zeker als we daarbij het beste van twee werelden weten in te zetten. De nieuwe Belgische Bol.com of Coolblue zie ik niet meteen opstaan, maar er is absoluut voldoende ruimte om naast deze reuzen iets groots neer te zetten. Er zijn voldoende spelers die klein zijn begonnen en inmiddels zijn uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf.”
Menno vindt het dan ook verstandig om al bij de oprichting van je bedrijf ingericht te zijn op groei. Ook als je niet verwacht dat je uitgroeit tot een miljoenenbedrijf is het belangrijk dat je hierin niet geremd wordt met je bedrijfsprocessen. Door in het beginstadium al rekening te houden met mogelijke koppelingen, kun je op een later moment veel sneller stappen maken. Ik adviseer ondernemers om bij de start al te bedenken waar ze over twee jaar willen staan en daar de onderneming op in te richten, zodat ze bij groei niet opeens hun platform opnieuw moeten vormgeven.”

Ook binnen Flexibit wordt er nu al rekening gehouden met groei. “Qua webshops loopt ons land wellicht wat achter, maar qua omnichannel, waarin een combinatie wordt gemaakt tussen een offline en online winkel, kunnen we nu echt grote stappen maken. Sinds SEOshop is overgenomen door Lightspeed, en die nu zowel een offline als online shop in één systeem aanbiedt, denk ik dat dit het juiste moment is voor veel retailers om die stap te maken. Momenteel hebben wij een klantenbestand van zo’n vijftig retailers en bestaan we zelf uit vijf mensen, maar het zou mij niets verbazen als we volgend jaar met acht of negen mensen zijn en het aantal klanten daarbij evenredig is gegroeid.”

Tags

Reacties