lightspeed ecommerce

Een op drie webshops jonger dan vijf jaar

Een op drie webshops jonger dan vijf jaar

Er bestaan in ons land in totaal 45.116 webwinkels, waarvan een derde in de afgelopen 5 jaar is opgericht. Een grote meerderheid van de webwinkels komt uit Vlaanderen. In Franstalig België is nog genoeg ruimte om een inhaalslag te maken.

Bijna de helft van het totale aantal webwinkels in België opereert in detail- en groothandel. Dit blijkt uit onderzoek van BeCommerce, de brancheorganisatie voor ecommerce. Samen met softwarebedrijf Inoopa bracht zij het volledige ecommercelandschap van ons land in kaart. Alle websites waar online bestellingen gebeuren werden meegenomen.

Meeste webwinkels uit Vlaanderen

Daarnaast laat het onderzoek zien dat maar liefst 71 procent van de Belgische webwinkels uit Vlaanderen komt. Een vijfde van het totale aantal webwinkels is zelfs afkomstig uit de provincie Antwerpen. “Ecommerce is meer ingeburgerd in Vlaanderen dan in Wallonië of Brussel”, aldus Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

Ecommerce is meer ingeburgerd in Vlaanderen.

Eerder bleek al dat Vlamingen veel vaker online kopen dan burgers in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest en het Waalse Gewest. Dit onderzoek laat zien dat Vlaamse ondernemers ook sneller online verkopen dan ondernemers uit de rest van het land. “In Franstalig België is er dus zeker nog ruimte voor een inhaalbeweging ten opzichte van Nederlandstalig België.”

Webwinkels groeien niet door

BeCommerce onderzocht ook hoe groot de webwinkels in ons land zijn. Tegen de verwachtingen in bleek dat webwinkels vooral kleine startups of eenmanszaken zijn. Gemiddeld heeft de Belgische webshop één tot vijf werknemers en blijft de geschatte omzet onder een miljoen euro.

De geschatte omzet van webwinkels blijft onder de een miljoen euro.

Een vijfde van de webshops in ons land wordt uitgebaat door zelfstandigen. “Het framework voor ecommerce in België zit nog niet goed, waardoor veel webwinkels eenmanszaken blijven en niet doorgroeien.”

BeCommerce blijft de komende drie jaar de ecommerce in ons land in kaart brengen. Daarna verwacht het bedrijf dat de overheid kan bijsturen en bijdragen aan de ecommercesector aan de hand van de data afkomstig uit deze metingen.

Gerelateerde berichten