Ecommerce groeide even hard door tijdens heropening winkels

Ecommerce groeide even hard door tijdens heropening winkels

Ecommerce in België heeft een boost van jewelste gehad in 2020. Uiteraard werd dit gevoed door de uitbraak van het coronavirus. De lockdown leidde ertoe dat veel Belgen producten online kochten. Maar ook toen de winkels weer open gingen, groeide ecommerce hard door.

Zo werd in de zomermaanden, toen zowel de horeca als de winkels weer hun deuren openden, een derde meer producten online gekocht dan in diezelfde periode een jaar ervoor. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van de BeCommerce Market Monitor.

Volgens directeur Sofie Geeroms zien Belgische retailers door corona nu eindelijk de voordelen van ecommerce in. “Samen met de consument effenen ze definitief het pad naar een meer volwassen ecommercemarkt.”

Van 3,7 naar 4,9 miljard euro

BeCommerce noemt het opvallend dat de groei van ecommerce niet alleen tijdens de lockdowns, maar ook tijdens de periodes van versoepelingen even groot is. In de eerste drie kwartalen van 2019 werd er voor 3,7 miljard euro online producten gekocht in België. Vorig jaar ging het in diezelfde periode echter om 4,9 miljard euro. Het is vooral de productcategorie kleding die tijdens de coronacrisis hard is gegroeid.

Vooral kleding werd veelvuldig online gekocht.

‘Onderzoek toont definitieve verandering aan’

“Dit onderzoek toont voor het eerst duidelijk aan dat ook na de lockdown de sterke groei van ecommerce – die door de corona-epidemie is ingezet – verder bestendigd wordt bij versoepelingen van de maatregelen”, aldus Geeroms. “Online is geen tijdelijke noodzaak meer omdat winkels gesloten zijn, maar een bewuste keuze voor het gemak van levering aan huis, tijdsbesparing en de lage prijzen.”

Online kopen is geen tijdelijke noodzaak meer, maar een bewust keuze.

8 miljoen Belgen shoppen online

Uit de monitor komt ook naar voren dat vorig jaar meer dan 8 miljoen Belgen online shopten. Het bedrag dat ze spendeerden aan de online aankopen groeide in die periode met 8 procent. De gemiddelde bestelling tijdens de zomermaanden kwam neer op 61 euro en 10 cent.

Bancontact populairste betaalmethode

Uiteraard moet er betaald worden voor de online bestellingen. Dit gebeurt steeds vaker vanaf de mobiel. Eén op de drie online shoppers heeft minstens een aankoop gedaan met de smartphone. En als er betaald wordt, dan gebeurt dit steeds vaker via Bancontact. In het derde kwartaal vond 43 procent van de aankopen op deze manier plaatst. De kredietkaart (25 procent) en PayPal (17 procent) staan op respectievelijk de tweede en derde plek.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten