menu

Ecommerce goed voor 31,4% van ondernemingsomzet

Belgische ondernemingen haalden vorig jaar 31,4 procent van hun omzet uit ecommerce. Daarmee doen we het beter dan de rest van Europa. Maar eerlijk is eerlijk: het zijn niet vooral de online consumenten die zorgen voor dit mooie cijfer.

De federale overheid heeft de Barometer van de Informatiemaatschappij 2018 uitgebracht en daaruit blijkt dat we Europees koploper zijn als het gaat om hoeveel procent van onze omzet we uit ecommerce halen.

Was het ecommerce-aandeel nog 25,4 procent in 2015 en 28,6 procent een jaar later, vorig jaar kwamen we voor het eerst boven de dertig procent.

Aandeel van de totale ondernemingsomzet, gerealiseerd door e-commerce:

(in %) 2015 2016 2017
Webverkoop 9,0 10,7 12,6
EDI-verkoop 16,4 18,0 18,8
Totaal 25,4 28,6 31,4

Geautomatiseerde leveringen populair
Zoals te zien is in bovenstaande tabel was webverkoop goed voor zo’n veertig procent van de omzet die uit ecommerce werd gegenereerd, terwijl de overige zestig procent wordt gegenereerd door EDI-verkoop, oftewel de digitale geautomatiseerde verwerking van bestellingen.

Hoe dan ook, met een online aandeel van 31,4 procent scoren Belgische ondernemingen beduidend beter dan Europese ondernemingen (gemiddeld 18,3 procent) of bedrijven uit buurlanden als Duitsland (20,7 procent) en Luxemburg (13,8 procent).

60% van Belgen shopt online
Uit de barometer kwam ook naar voren dat inmiddels 60 procent van de Belgische consumenten online shopt, tegenover 57 procent een jaar eerder. En twee op de drie internetgebruikers in ons land hebben vorig jaar iets besteld online. Daarmee zit België iets onder het Europees gemiddelde, maar zijn we wel een plekje gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor en staat ons land nu op de elfde plaats binnen de Europese Unie.

Online shoppen in 2017

Tags

Reacties