menu

Ecommerce in België was €10,05 miljard waard in 2017

Consumenten in België hebben vorig jaar net iets meer dan 10 miljard euro uitgegeven aan de online koop van producten en diensten, een toename van 11 procent in vergelijking met de situatie in 2016. Tezamen deden 8,4 miljoen Belgen zo’n 87 miljoen aankopen vorig jaar.

Dat de kaap van 10 miljard is bereikt, lijkt niet te stroken met het bericht dat we eerder deze maand plaatsen op Ecommerce News België. Toen schreven we namelijk dat de ecommerce-industrie in dit land 5,8 miljard euro waard was in 2017. Maar dat zijn cijfers uit de E-commerce Barometer die in samenwerking met SafeShops.be is opgesteld. Die berekent de zaken anders dan BeCommerce, dat met de BeCommerce Market Monitor dus uitkomt op een totale waarde van 10,05 miljard euro in 2017. Het verschil kan ‘m bijvoorbeeld zitten in welke categorieën worden gezien als ecommerce.

Zo neemt de BeCommerce Market Monitor bijvoorbeeld “vliegtuigtickets en accommodaties (niet in pakket)” mee in de berekeningen. Deze categorie moet het echt van ecommerce hebben, aangezien 86 procent van de bestedingen binnen deze categorie online plaatsvindt.

Vorig jaar werd 11 procent meer uitgegeven online dan in het jaar daarvoor. Ook werden er 2 procent meer online aankopen gedaan. Het aantal mensen dat iets online kocht het afgelopen jaar is wel stabiel gebleven en hangt nu rond de 8,4 miljoen Belgen.

9% van aankoop producten vindt online plaats

Uit het onderzoek blijkt dat vorig jaar 17 procent van alle uitgaven in België online werden gedaan, daar waar dat een jaar ervoor nog om 16 procent ging. Ecommerce in België speelt dus een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. Het zijn met name diensten die online worden afgenomen (63 procent), terwijl het online aandeel bij de aankoop van producten met 9 procent nog relatief laag ligt.

Ecommerce in België kan nog veel beter

Ecommerce kent nog steeds de nodige verbeterpunten. Zo blijven de verzendkosten voor meer dan vier op tien een belangrijk nadeel aan online shoppen. Ook vinden steeds meer mensen de leveringstijd een belangrijk nadeel. En bijna twintig procent benadrukt het ontbreken van een keuze voor leveringstijd, terwijl meer dan een tiende de lengte van de leveringstijd een drempel vindt om online te bestellen.

“De Nederlandse economie is anderhalve keer zo groot als de Belgische. Toch is de sector van ecommerce daar zowat tien keer zo groot als die in België. Als we alleen nog maar de evolutie in Nederland zouden volgen, wacht ons nog spectaculaire groei”, aldus BeCommerce.

BeCommerce Market Monitor 2017

Tags

Verder lezen

Reacties