menu

Ecommerce in Belgie Q1 2016: 2,3 miljard euro

De ecommerce-industrie in België heeft alweer een record verbroken. In het eerste kwartaal dit jaar werd door consumenten gezamenlijk 2,29 miljard euro online uitgegeven, wat neerkomt op een stijging van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Dit blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor. Daaruit kwam naar voren dat ecommerce momenteel goed is voor 16 procent van de totale bestedingen in ons land, terwijl dat percentage vorig jaar nog slechts 14 procent bedroeg.

Tussen januari en maart van dit jaar winkelde driekwart van de Belgen tenminste één keer online en werden er in die periode 21,4 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van 7 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De gemiddelde Belg gaf in het eerste kwartaal 326 euro uit aan online aankopen, dat is twintig euro meer dan hij deed in diezelfde drie maanden in 2015. En ecommerce is vooral flink vertegenwoordigd in de dienstensector: daar wordt 60 procent online uitgegeven, terwijl ‘slechts’ 8 procent van de uitgaven aan producten online wordt gespendeerd. Kijken we naar het aantal aankopen, dan gaat het in 74 procent van de gevallen om een aankoop. In uitgaven gemeten, wordt 57 procent van alle uitgaven die online gebeuren gespendeerd aan diensten.

Belangrijkste productcategorieën België

In de Belgische ecommerce vonden ook dit keer de meeste online aankopen plaats in de productcategorie Media & Entertainment, waar 4,45 miljoen aankopen van eigenaar wisselde. Hierbij werd 110 miljoen uitgegeven door zo’n 2,5 miljoen klanten. Deze productcategorie wordt qua aantal aankopen gevolgd door tickets voor attracties en events, telecom en kleding. De top vier ziet er daarmee precies hetzelfde uit als vorig jaar, al werden er dit jaar wel minder aankopen aan tickets en kleding geregistreerd.

Steeds meer aankopen via tablet en smartphone

Belgen doen nog het liefst aan online shopping vanaf hun laptop, maar de smartphone en tablet worden steeds vaker erbij gepakt om op het internet een aankoop te doen. Werd tijdens het eerste kwartaal van 2015 nog bij 1 op 8 aankopen gebruikgemaakt van een mobiel apparaat, nu is dat bij 1 op de 6 het geval. De tablet is hierbij nog steeds de populairste van de twee: bij 10 procent van de aankopen het eerste kwartaal werd een tablet gebruikt (2015: 8%) en bij 7 procent gebruikte men een smartphone (2015: 5%).

Bancontact loopt in op kredietkaart

Belgen blijven nog steeds het liefst hun kredietkaart gebruiken om online aankopen mee af te rekenen. De kaart werd in 51 procent van alle online aankopen gebruikt. Het domineert dus nog steeds de markt, al is het marktaandeel wel iets afgezwakt, wat weer komt door Bancontact, dat haar marktaandeel zag stijgen van 40 naar 45 procent.

belgie_infoq12016

Tags

Reacties