menu
lightspeed ecommerce

Ecommerce België €10,67 miljard waard in 2018

De ecommerce in België was 10,67 miljard euro waard in 2018. De online retailindustrie blijft groeien, want het is nu alweer een half miljard meer waard dan een jaar daarvoor. We geven met z’n allen niet alleen meer uit, maar ook vaker: vorig jaar werd er gemiddeld 11,6 keer online geshopt.

Dit blijkt uit nieuwe cijfers van sectorvereniging BeCommerce, dat de resultaten van het onderzoek vanmiddag officieel zal presenteren. Daaruit blijkt ook dat wanneer we online shoppen, we het liefst betalen met Bancontact of de creditcard. De eerste betaalmethode werd maar liefst voor 68 procent van alle aankopen gebruikt, terwijl 30 procent van de totale online uitgaven via Bancontact verliepen. De creditcard wordt weliswaar minder gebruikt, maar er worden wel grotere bedragen mee betaald, aangezien 42 procent van alle online uitgaven via de creditcard werd gedaan.

Belg shopte 11,6 keer online in 2018

De 10,67 miljard die vorig jaar werd uitgegeven is een stijging van bijna 6 procent in vergelijking met de situatie in 2017, zo schrijft De Tijd. Het zijn met name producten als speelgoed, kleding en elektronica die Belgen steeds vaker online aanschaffen. En dat online aankopen gebeurt dus steeds frequenter: vorig jaar gemiddeld 11,6 keer, tegenover 10,3 keer in het jaar daarvoor.

De productcategorie speelgoed zag het online marktaandeel vorig jaar met 11 procentpunt toenemen, terwijl sport, telecom, media & entertainment en kleding alle vier met 3 procentpunt stegen.

‘We zullen groeien naar niveau van Nederland’

En hoewel het groeitempo van de Belgische ecommerce weliswaar wat vertraagt, zal de ecommerce nog wel jaren blijven doorgroeien, zo zegt CEO Sofie Geeroms. “In vergelijking met onze buurlanden hebben we nog altijd een achterstand en Belgische bedrijven zoals Schoenen Torfs, JBC en Standaard Boekhandel zijn volop bezig met investeringen. We zullen groeien naar het niveau van pakweg Nederland”, zo beweert ze.

Ter vergelijking: consumenten in Nederland spenderen 24 procent van hun uitgaven in webwinkels, terwijl de cijfers van BeCommerce laten zien dat dit percentage in België 18 procent bedraagt.

Tags

Reacties