Ecommerce in België: 9,1 miljard euro in 2016

Ecommerce in België: 9,1 miljard euro in 2016

De ecommerce in België was in 2016 weer meer waard. Consumenten in belgië gaven vorig jaar 9,1 miljard euro online uit aan producten en diensten, wat neerkomt op een stijging van 10 procent in vergelijking met de situatie in 2015.

Dit blijkt uit recente cijfers van de BeCommerce Markt Monitor. In het afgelopen jaar deden 8,4 miljoen Belgen in totaal 85 miljoen online aankopen. Een kleine rekensom laat dan zien dat de gemiddelde online consument iets meer dan 10 aankopen deed via het web en dat er per aankoop gemiddeld 9,34 euro werd uitgegeven.

Vooral diensten zijn online populair

Ecommerce krijgt een steeds grotere rol in het retaillandschap: werd in 2015 nog 14 procent van alle uitgaven online gedaan, daar was dat percentage vorig jaar al opgelopen tot 16 procent. Vooral diensten worden via het internet afgenomen, wat blijkt uit het feit dat maar liefst 63 procent van de bestedingen aan diensten via deze weg gebeurde. Daartegenover staat dat maar 8 procent van alle uitgaven aan producten online gebeurde.

Wat betreft online aankopen zijn vliegtickets en accommodaties de meest populaire categorie, aangezien in deze branche 85 procent online werd gespendeerd. Op een tweede en derde plek staan respectievelijk tickets en events (74 procent) en pakketreizen (66 procent). Deze productcategorieën mogen dan wel erg populair zijn, de grootste groei is elders te vinden. Namelijk bij (bijna-)voeding, dat vorig jaar met 135 procent steeg; de online bestedingen maken nu voor 1,1 procent deel uit van alle bestedingen in deze productcategorie.

13 procent online uitgaven vanaf mobiel apparaat

In 2016 werd 55 procent van alle online uitgaven in ons land gedaan vanaf een laptop, terwijl de desktop goed was voor 30 procent. De smartphone komt er met 4 procent nog enigszins karig vanaf, ook als je het vergelijkt met de tablet (9 procent). Desondanks zijn online uitgaven via een mobiel apparaat wel nog steeds aan een opmars bezig en die gaat met name ten koste van de desktop-aankopen.

Groei ecommerce sterker in Vlaanderen

In Wallonië werd er vorig jaar voor 3,6 miljard euro online uitgegeven, wat neerkomt op een stijging van 7 procent. In Vlaanderen nam de populariteit van online winkelen, met 12 procent, nog verder toe en werd er vorig jaar 5,5 miljard euro online uitgegeven.

Zie ook ons artikel: “Ecommerce in België: 7,43 miljard euro in 2016” voor andere cijfers over de ecommerce-industrie vorig jaar. Die cijfers zijn afkomstig van Comeos.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten