menu

Ecommerce in België 8,2 miljard euro waard in 2015

België heeft een mooi jaar achter de rug op ecommerce-gebied. De online winkels wisten in 2015 een gezamenlijke omzet van 8,2 miljard euro te behalen. In het laatste kwartaal, met kerst natuurlijk een populaire periode om online te shoppen, lagen de online bestedingen zelfs 8 procent hoger dan in het derde kwartaal.

Dit blijkt uit gepubliceerde cijfers van de BeCommerce Market Monitor. In totaal werden er vorig jaar 22,35 miljoen online aankopen gedaan. Daarbij gaf de consument gemiddeld 97 euro uit per online aankoop.

Volgens BeCommerce-voorzitter Patricia Ceysens laten deze cijfers zien dat België op ecommerce-gebied een “gigantische inhaalbeweging” achter de rug heeft. Ze claimt dat ons land zich intussen in de betere Europese middenmoot bevindt. “We laten dus al heel wat Europese landen achter ons. De Belgische ecommerce kent een sterke groei die jaar na jaar aanhoudt en die naar verwachting ook verder zal blijven aanhouden”, zo voorspelt ze.

BeCommerce keek ook nadrukkelijk naar de resultaten van het laatste kwartaal van 2015 en daaruit blijkt dat 15 procent van alle uitgaven (producten en diensten) in deze periode online werden gedaan. Wat betreft de producten, was ecommerce goed voor 8 procent van alle uitgaven, terwijl een duidelijke meerderheid van de diensten (60 procent) via het internet werd aangeschaft.

Gedurende de laatste drie maanden van vorig jaar werden de meeste online aankopen gedaan in de categorie media & entertainment en werden er veel tickets voor attracties en evenementen via het web besteld. Ook speelgoed kende een sterk kwartaal; meer dan 53 procent van alle speelgoed-aankopen gebeurde in deze periode van het jaar.

BeCommerce market monitor 2015

Tags

Reacties