€5,29 miljard online uitgegeven tijdens eerste halfjaar

€5,29 miljard online uitgegeven tijdens eerste halfjaar

In de eerste zes maanden van dit jaar werd al 5,29 miljard euro online uitgegeven. Dat is een stijging van 8 procent als je het vergelijkt met dezelfde periode een jaar eerde. In de gemeten periode nam ook het aantal aankopen toe en wel met 5 procent.

Dit en meer blijkt uit de BeCommerce Market Monitor. “Concreet gaat het in de eerste helft van dit jaar al om zo’n 44,2 miljoen aankopen. Steeds meer Belgen doen hun aankopen tegenwoordig online én daarbovenop merken we ook elk kwartaal een toename in het aantal aankopen. België begint eindelijk de voordelen van ecommerce in te zien”, zo zegt managing director Sofie Geeroms.

En dat is niet alleen haar mening, de cijfers laten dit ook zien. De online markt in België is inmiddels goed voor 18 procent van alle bestedingen. In Vlaanderen werden er in het eerste halfjaar van 2018 negen procent meer online uitgaves gedaan, tegenover een stijging van zeven procent in Wallonië en Brussel.

Speelgoed en sportartikelen zien online aandeel groeien

In Vlaanderen is er vooral een grote stijging waarneembaar van het online aandeel van speelgoed-uitgaven. Was dat in het eerste semester vorig jaar nog op 28 procent, nu zitten we al op 47 procent. In Wallonië en Brussel is de categorie ‘sport & recreatie’ dan weer de winnaar op dit front. Het aantal bestedingen hieraan had een online aandeel van 30 procent gedurende de gemeten periode.

Volgens BeCommerce koopt de Belg niet alleen vaker online, hij geeft ook steeds meer uit in webwinkels. Zo wordt er nu gemiddeld 364 euro online uitgegeven, wat neerkomt op een stijging van 5 procent. Bij het online winkelen wordt er steeds meer gebruikgemaakt van de smartphone.

Smartphone zit de desktop op de hielen

In het tweede kwartaal heeft 55 procent van de online kopers voor minstens één online aankoop gebruikgemaakt van de laptop. Dit apparaat wordt op ruime afstand gevolgd door de desktop, gebruikt door 32 procent. Die moet echter gaan vrezen voor de smartphone, want die wordt nu inmiddels door 24 procent van de online kopers gebruikt. Vorig jaar ging het nog om 22 procent.

Belang PayPal neemt toe

En als er eenmaal is besteld, dan moet er natuurlijk ook worden betaald. De helft van de online kopers gebruikte hiervoor Bancontact, terwijl de kredietkaart – op de tweede plek – steeds minder in trek is. PayPal is een goede derde, met 27 procent.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten