Lightspeed

Consument geeft minder uit aan verzending

Consument geeft minder uit aan verzending

Maar liefst 73 procent van de consumenten laat het digitale winkelwagentje achter wanneer de verzendkosten te hoog zijn. Toch heeft de Belgische consument hoge verwachtingen qua service, want een snelle levering en flexibiliteit staan hoog op het verlanglijstje. Om conversie te verhogen moeten retailers hier rekening mee houden.

Wat consumenten in België willen uitgeven aan verzendkosten hangt sterk af van de waarde van een bestelling. In 2020 was de consument nog bereid om 4,90 euro te betalen voor een bestelling van 50 euro, terwijl dit nu nog maar 4,50 euro is. Voor een bestelling van 15 euro kan een retailer nog 4,30 euro vragen voor verzendkosten zonder conversie te verliezen.

Belg geeft minder uit aan verzending dan jaar eerder

Voor een bestelling van 150 euro is de klant nog bereid 5,60 euro aan verzendkosten te betalen. Dit is aanzienlijk lager dan een jaar eerder, toen de Belgische klant nog 6,80 betaalde voor deze orderwaarde.

Voor een bestelling van 150 euro is de klant bereid 5,60 euro aan verzendkosten te betalen.

Dit blijkt uit de E-commerce Delivery Compass, uitgevoerd door Nielsen onder 7.873 deelnemers in acht Europese landen. In totaal deden zo’n duizend Belgen mee aan het onderzoek. Sendcloud brengt dit rapport jaarlijks uit om webwinkeliers te voorzien van de meest actuele trends op het gebied van ecommerce-logistiek.

Acceptabele verzendkosten

Hoge verwachtingen bezorging

De consument heeft nog steeds hoge eisen als het gaat om bezorging, ook al wil die er steeds minder aan uitgeven. Zo gaf 76 procent aan dat zij levertijd erg belangrijk vinden wanneer ze een bestelling gaan plaatsen. Bij een te geschatte levertijd van meer dan 4.9 dagen zal de Belgische consument een checkout verlaten. En 69 procent van de Belgische deelnemers wil bovendien flexibiliteit in levering.

Consumenten willen dus graag zelf bepalen waar, wanneer en hoe een bestelling geleverd wordt. Zo’n 36 procent van de deelnemers heeft voorkeur voor een specifieke vervoerder, waarbij Bpost veruit het populairst is. Door deze vervoerder aan te bieden in je webshop verhoog je de conversie.

Meer dan de helft van de consumenten heeft een voorkeur voor standaard levering.

Over verzendmethodes gaf 54 procent aan een voorkeur voor standaard leveringen te hebben, maar dit werd op de voet gevolgd door dagspecifieke leveringen (41 procent). Dit betekent dat klanten zelf een datum van levering kiezen. Andere populaire verzendmethodes zijn levering op de volgende dag (33 procent), in het weekend (29 procent) of leveren bij een afhaalpunt (25 procent).

Verzending kan conversie verhogen

Het onderzoek laat zien dat verzending een van de belangrijkste aankoopcriteria is in e-commerce. “Wanneer een pakket niet op tijd geleverd wordt of verzendkosten te hoog zijn, lopen retailers het risico klanten te verliezen,” aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud.

Voor de gemiddelde webwinkelier is het lastig om te concurreren met grote online spelers zoals Amazon en Zalando. Zij zijn in staat om een  snelle bezorging en lage verzendkosten te leveren. “Door met meerdere vervoerders te werken, kunnen retailers de bezorgervaring van klanten verbeteren en tegelijkertijd kosten verlagen. Hierin ligt een mooie uitdaging om klanten op de lange termijn te binden.”

 

Gerelateerde berichten