Colruyt trekt stekker uit Collishop

Colruyt trekt stekker uit Collishop

Colruyt stopt met Collishop, haar webwinkel voor niet-voedingsproducten. Het luidt het einde in van een tijdperk, want Collishop was al sinds 1983(!) actief. Het kon echter niet opboksen tegen giganten als Amazon en Bol.com. Of het stopzetten van Collishop een goede zet, is een tweede…

Ondanks dat Collishop een van ’s lands grootste webshops is, doekt het retailbedrijf de webwinkel toch op, omdat in het huidige ecommerce-landschap “specialisatie vereist is in online non-foodverkopen”. De werknemers van Collishop hoeven niet gelijk te vrezen voor hun baan, zij blijven namelijk aan de slag binnen de Colruyt Groep.

Colruyt maakt bewust keuzes in aantal segmenten

Dieter Struye, algemeen directeur non-food bij Colruyt Group, ligt de keuze van het verdwijnen van Collishop toe: “We hebben een aantal categorieĆ«n die we beheerd hebben in het verleden, maar nu maken we daar heel bewust keuzes in.” In het segment waar Collishop actief is, de online verkoop van niet-voedingsproducten, moest het stevige concurrentie dulden van grote internationale spelers als Amazon en Bol.com.

‘Collishop is nooit echt bekende naam geweest’

Tegenover de VRT zegt marketingexpert Els Bruegelmans van de KU Leuven dat Collishop, ondanks de meer dan dertig jaar online aanwezigheid, toch nooit echt naam wist te maken. “Ze hebben ergens in het begin wellicht een kans gemist om hun naam zeer bekend te maken. Als je nu op straat vraagt: kent u Collishop, dan gaat een kleinere groep mensen ja zeggen, in vergelijking met: kent u Bol.com of Amazon.”

Bij De Tijd heeft online strateeg Stefan Jenart een opinieartikel geschreven, waarin hij fel van leer trekt tegen de online strategie van de Colruyt Group. Hij vindt dat het bedrijf te veel in ‘silo’s denkt en niet probeert de verschillende merken met elkaar te combineren.

‘Colruyt houdt geen rekening met digitale realiteit’

Zo zegt hij onder meer: “jullie beslissing heeft niets te maken met ecommerce. Jullie houden geen rekening met de digitale realiteit. In ecommerce moet je helemaal anders redeneren. De succesvolle ecommerce-bedrijven werken van de klantervaring naar binnen toe. Ze starten bij de gebruikerservaring om vervolgens zo goed mogelijk aan die verwachtingen te voldoen met hun interne organisatie, desnoods alleen digitaal.”

Jullie beslissing heeft niets te maken met ecommerce.

Ook zegt hij: “Jullie besloten om de stekker uit Collishop te trekken, maar dit zal het probleem niet oplossen. Zolang jullie de offline retailervaring online proberen door te trekken, zal dat jullie handicap blijven. Door aparte (online)winkels te blijven bouwen, duw je jouw klanten in de armen van de concurrentie.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten