menu

Bpost test levering in huis

Futurelab, de innovatie-afdeling van Bpost heeft geëxperimenteerd met bezorging in huis (in plaats van áán huis) in België. Het werkte hiervoor samen met de Duitse fashiongigant Zalando. De proef is succesvol verlopen, maar de vraag is of het concept daadwerkelijk snel uitgevoerd gaat worden.

Bpost had Zalando benaderd om samen te werken aan een test met ‘in-home delivery’ en ‘in-home pickup’, waarbij pakketjes dus in het huis van de klant worden bezorgd en zo nodig opgehaald.

Helft klanten durfde bezorger in huis te laten

Uiteindelijk maakten 750 consumenten uit de regio Antwerpen deel uit van de proef, die begon met de vraag of ze de nieuwe bezorgdienst wilden uitproberen. De helft stond hier positief tegenover, waarna het daadwerkelijke experiment kon beginnen.

Zo werkt in-huis-bezorging

De testpersonen kregen een slim deurslot en een slimme deurbel geïnstalleerd. Ook moesten ze een speciale app installeren, waarmee ze op de hoogte bleven van de bezorging van hun pakketje. Ook konden ze via deze app zien wie er aanbelde en de deur van het huis op afstand ontgrendelen.

Zalando en Bpost zijn te spreken over het experiment, maar erkennen meteen dat er nog een aantal zaken zijn waar goed over nagedacht moet worden of waar de consument misschien nog niet helemaal klaar voor is.

‘Mensen moeten wennen, net als ooit aan ecommerce’

Maar dat is ook wel logisch, zo vindt Remko Bakker van Zalando. “De focus van het experiment lag op emotie en niet op technologie. Als we teruggaan naar de ecommerce in de jaren ’90, moesten harten worden gewonnen voordat het grote publiek online creditcardbetalingen echt omarmde. We zullen een soortgelijke curve ervaren met slimme huistechnologie en de Internet of Things.”

Huishoudens met dieren vormen nog een probleem

Een ander potentieel probleem is bijvoorbeeld de aanwezigheid van rondlopende dieren in huis. Zalando en Bpost erkennen dat hier een grote verantwoordelijkheid bij komt kijken – men wil immers niet dat er een hond of kat wegloopt – en ze hebben daarom ook besloten om tijdens de testfase geen huishoudens met huisdieren toe te laten.

Hoe dan ook, aan het eind van het experiment, vroegen negen van de tien proefkonijnen of Zalando en Bpost deze vorm van service konden doorzetten. Het is nog maar de vraag of dat gebeurt, want de twee bedrijven zeggen dat de installatie van het slot en de deurbel nogal tijdrovend én kostbaar waren. “En niet geheel verrassend, maar er zijn ook echt een heleboel verschillende type deuren. Het klinkt misschien als iets simpels, maar dat bleek voor ons wel een drempel te zijn.”

Tags

Reacties