Lightspeed

Bpost kampt met flinke vertraging door btw-regels

Bpost kampt met flinke vertraging door btw-regels

Bpost heeft te maken met grote vertragingen wat betreft pakjes die van buiten de Europese Unie naar ons land worden verstuurd. Dit heeft alles te maken met de nieuwe btw-regels voor ecommerce die per 1 juli zijn ingegaan.

Aan het begin van vorige maand is in de Europese Unie een nieuwe wet van kracht gegaan. Webwinkeliers die verkopen aan particulieren in de EU moeten, bij een jaaromzet van meer dan 10.000 euro, btw berekenen die geldt in het land van de klant.

Bpost: werklast is vertienvoudigd

Een woordvoerster van Bpost vertelt tegenover De Tijd dat de werklast ten opzichte van juni is vertienvoudigd. “Als we vroeger voor 2 procent van de pakjes info moesten opvragen om de btw correct te berekenen, is dat nu voor bijna 100 procent.”

We moeten vaak info opvragen om de btw correct te berekenen.

De problemen ontstaan vooral bij kleinere webshops, meestal uit China. Deze zijn nog niet vertrouwd met de nieuwe btw-regels. Bpost kan de consument soms nog via een e-mailadres informatie vragen over het pakket, maar soms moet het ook iemand per brief aanschrijven. Daardoor duurt het even voordat er meer duidelijkheid is.

‘Wachttijden van drie weken en langer’

Er is sprake van wachttijden van drie weken, maar de krant kent ook gevallen waarin consumenten nog langer moeten wachten op hun pakje.

Wie de klantendienst van Bpost belt, krijgt automatisch de boodschap dat er door de nieuwe douaneregeling ‘grote vertragingen’ zijn, waar de klantendienst naar eigen zeggen niets aan kan veranderen. Er is sprake van wachttijden van drie weken, klinkt het. De Tijd heeft weet van gevallen waarin de wachttijd langer is.

De woordvoerster zegt dat Bpost hoopt dat meer webshops zich laten registreren bij het Europese IOSS-eenloketsysteem. Hierdoor worden btw en invoerkosten al verrekend bij de aankoop.

 

Gerelateerde berichten