menu

Bpost maakt helft wagenpark elektrisch

Bpost heeft sinds 2007 haar CO²-uitstoot al tot veertig procent beperkt, maar het logistieke bedrijf wil meer. In elf jaar tijd wil het de uitstoot met nog eens twintig procent verlagen. Dit doet het door tegen 2030 de helft van haar wagenpark elektrisch te maken.

Dit betekent dat de komende jaren vierduizend van de achtduizend voertuigen van Bpost niet langer op diesel gaan rijden, maar worden ingewisseld voor een elektrisch alternatief. Het plan is nu dat er al in 2022 zo’n zeshonderd nieuwe elektrische bestelwagens rondrijden, zo deelde CEO Koen Van Gerven mee.

Colibus

Momenteel rijdt Bpost al met de Colibus rond in enkele steden. Dit is een 100 procent elektrische wagen, die speciaal is ontworpen voor de pakjesmarkt. In stedelijke gebieden zal de Colibus de middelgrote bestelwagens die op diesel rijden vervangen. Er kunnen meer dan honderd pakjes in het nieuwe busje.

Grootste elektrische voertuigenpark van België

Bpost heeft nu al het grootste elektrische voertuigenpark van België. Er rijden 2.652 elektrische fietsen, 324 elektrische driewielers en een niet nader genoemd aantal elektrische bestelwagens rond.

Zonnepanelen van Bpost

Bpost probeert niet alleen wat te doen aan haar ecologische voetdruk door elektrische wagens in te zetten, het heeft ook een flink zonnepanelendak geïnstalleerd op het dak van haar sorteercentrum in Antwerpen. De 3.700 panelen hebben een capaciteit van 1 MWh. Op de daken van sorteercentra in Gent, Luik en Charleroi heeft Bpost ook al zonnepanelen, waardoor het totale oppervlakte nu uitkomt op 33.000 vierkante meter.

Tags

Reacties