menu
Belgisch post- en pakketbedrijf Bpost

Bpost bezorgt flink meer pakketjes

Bpost heeft in het derde kwartaal van dit jaar flink meer pakketjes verzonden dan in dezelfde periode een jaar geleden. De pakjesafdeling van het postbedrijf noteerde een flinke volumegroei van 32,8 procent en dat heeft alles te maken met de sterke groei van ecommerce in België.

“In het derde kwartaal lieten we een heel sterke groei optekenen bij Domestic Parcels als gevolg van een boomende ecommerce”, zo legt CEO Koen Van Gerven de fraaie cijfers uit. Daarmee doelt hij niet alleen op webwinkels die hun pakketjes naar klanten versturen, maar ook op het gegeven dat er steeds meer pakketjes tussen consumenten onderling (c2c) worden verzonden.

Daling van brievenpost

En terwijl de binnenlandse pakketjes een sterke volumegroei lieten zien, noteerde Bpost in dezelfde periode ook de daling van de brievenpost, die maar door blijft zetten. In het derde kwartaal nam deze markt met 5,3 procent af ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. In vergelijking met vergelijke postgroepen in Nederland (PostNL) en Portugal (CTT) blijkt dat de brievenpost in ons land minder snel daalt en dat het vervoer van pakketjes hier juist sneller stijgt.

Bpost zet in op ecommerce

De inkomsten van het postbedrijf stegen in de gemeten periode hoe dan ook met meer dan 20 procent tot 647,6 miljoen euro. Deze omzet was niet alleen te danken aan het groeiende pakketverkeer, maar ook aan de overnames die Bpost deed. Zo nam het recent Bubble Post over, lijfde het ’t Amerikaanse fulfilmentbedrijf Radial in en vergaarde het in december vorig jaar 100 procent van de aandelen van DynaGroup. Bpost is dan ook volledig aan het inzetten op ecommerce, wat ook blijkt uit de opening van een nieuw sorteercentrum in Brussel en het feit dat consumenten nu hun voorkeuren kunnen doorgeven voor pakjes die worden bezorgd als ze niet thuis zijn.

Tags

Verder lezen

Reacties