Bon Appetit Les Amis breidt uit naar Duitsland

Bon Appetit Les Amis breidt uit naar Duitsland

Bon Appetit Les Amis is een Vlaamse online shop die artisanale producten uit binnen- en buitenland verkoopt. Sinds kort is de shop ook beschikbaar voor consumenten uit Duitsland. Wij spraken met oprichtster en eigenaresse Elke Huyghebaert over de keuze van deze stap, de voorbereidingen en het verschil tussen Duitse en Vlaamse shoppers.

Elke begon in november 2015 met haar online shop Bon Appetit Les Amis. Ze begon de webwinkel nadat ze tijdens haar job bij de Belgische voedingsgroep Vandemoortele verslingerd raakte aan de foodsector.

Nu, meer dan vier jaar later, waagt ze met haar shop voor het eerst de stap naar het buitenland. En wel naar Duitsland. De gehele webwinkel, van merkintroducties en productbeschrijvingen tot blog-artikelen, is vertaald naar het Duits.

‘We hadden sowieso al Duitse klanten in onze shop’

Tegenover Ecommerce News BelgiĆ« vertelt Elke wat haar precies heeft doen besluiten om uit te breiden naar Duitsland. “Sowieso hadden we al Duitse klanten in onze shop. Blijkbaar was de Nederlandse taal voor deze enthousiastelingen dan ook geen drempel. Bovendien spreken onze producten voor zichzelf, waardoor visueel al meteen duidelijk is over welk product het gaat.”

Onze producten spreken voor zichzelf.

Bounce rate was hoger onder Duitse bezoekers

Maar ze zagen in de statistieken ook dat de bounce rate bij Duitse bezoekers hoger was dan bijvoorbeeld in Vlaanderen of Nederland. “Dat deed ons vermoeden dat een aantal bezoekers misschien toch afgeschrikt werd door de Nederlandse taal. Toen heb ik beslist om dit verder te onderzoeken.”

Uitbreiding naar buitenland is een apart project op zich

Om een shop in het buitenland te lanceren, zijn er natuurlijk wel tal van voorbereidingen nodig. Elke ging dan ook niet bleu het avontuur in. Ze noemt het een apart project, dat losstaat van je dagdagelijkse activiteiten. “Zaken als productresearch, marketing, sales, pricing, logistiek en juridische zaken komen immers allemaal samen! Ik heb eerst onze bestaande Duitse klanten bevraagd. Van hen wilde ik begrijpen waarom ze bij ons kochten en met wie we vergeleken werden.”

Het bleek dat de Duitsers in de meeste gevallen de producten kenden (bijvoorbeeld van op reis of van buitenlandse vrienden), maar dat ze de items in hun eigenlijk nooit konden vinden. Zodra ze begonnen te googelen kwam ze bij Bon Appetit Les Amis uit.

Tekst gaat door onder de afbeelding.

Een deel van het assortiment dat Bon Appetit Les Amis online aanbiedt.
Een deel van het assortiment dat Bon Appetit Les Amis online aanbiedt.

Andere logistiek en betaalmethoden

Andere belangrijke punten ter voorbereiding van de uitbreiding naar Duitsland vormden de logistiek en de betaalmethoden. “Met welke partner wil je samenwerken in Duitsland om een goede evenwicht te krijgen tussen levertijd, leverbetrouwbaarheid en prijs? Een andere kwestie is het betalen. In Vlaanderen betalen we graag met Bancontact; in Nederland is iDeal populair. Onze Duitse klanten zijn dan weer fan van PayPal. De Duitse shop zelf en de vertaling is dan pas de laatste schakel in het hele gebeuren.”

Onze Duitse klanten zijn fan van PayPal.

Duitse klanten verschillen niet alleen in betaalvoorkeur van Nederlandse of Vlaamse klanten, zo vertelt Elke ons. “In mijn sector is het grootste verschil vooral de smaak. bijvoorbeeld: zoethout werkt goed in Nederland; Vlamingen en Duitsers worden er minder door getriggerd. GlĆ¼hwein heeft intussen in Vlaanderen een klassiek kantje gekregen; veel Duitsers daarentegen zijn er nog steeds dol op.”

Zoethout werkt goed in Nederland, minder in Vlaanderen of Duitsland.

Voor andere webwinkeliers die overwegen hun online shop uit te breiden naar Duitsland, heeft Elke nog een aantal tips. Waarbij de belangrijkste luidt: werk stap voor stap. “Actief zijn in een nieuw land klinkt aantrekkelijk en lucratief, maar brengt heel veel werk met zich mee. Het laatste wat je wil is een dergelijke investering in tijd en middelen niet weerspiegeld zien in je verkoop.”

Zit de nieuwe markt wel te wachten op jouw product of dienst?

Ze stelt dan ook voor om eerst te checken of je nieuwe markt effectief zit te wachten op het product of de dienst die jij aanbiedt. “Zo ja, onderzoek welke producten dit zijn en zorg dat je de markt door en door kent. Vragen als ‘wie zijn mijn concurrenten in Duitsland?’ is een heel belangrijke. Voor mij was bijvoorbeeld de aanwezigheid van Amazon Duitsland een belangrijke check. Een product kan populair zijn bij Duitsers, maar als de producent ook levert via Amazon zal het geen makkie zijn om prijscompetitief te zijn en in Google hoger te eindigen dan Amazon.”

Eerste klanten bereiken via betaalde marketing

Ook is ze van mening dat je de eerste klanten enkel via betaalde marketing kan bereiken, zoals Google Ads, Facebook-advertenties en influencer-campagnes. “In je eigen land heb je als webshop het voordeel dat je ook offline kan aanwezig zijn. Bijvoorbeeld met een winkel of in mijn geval door je netwerk van vrienden, familie en professionele kennissen. Dergelijke organische en langzame groei kan je volgens mij niet verwachten in een land waar je niet fysiek aanwezig bent.”

In het buitenland moet je het eerst vooral hebben van betaalde groei.

Wat de toekomst betreft, verwacht Elke Bon Appetit Les Amis misschien wel in meer landen te openen, al zal ze ook zo’n avontuur niet halsoverkop aanpakken. “Achteraf lijkt het allemaal snel en vlot te gaan, maar wat je niet ziet is dat er maanden voorbereiding aan te pas komt vooraleer je werkelijk de sprong durft te wagen.”

Frankrijk zou een logische vervolgstap zijn, ook omdat Frans een logische volgende taal is. “We hebben er ook klanten, maar de webshop bestaat nog niet in het Frans. Ik ben ervan overtuigd dat dit een noodzakelijke voorwaarde is om echt door te breken in Frankrijk. Ook de logistieke kost speelt hier mee. Ik heb het nadeel dat mijn pakketjes doorgaans toch nogal wat gewicht vertegenwoordigen, dus heel ver zullen we wellicht nooit kunnen exporteren. Gebieden als ScandinaviĆ«, Spanje of ItaliĆ«: dat ligt iets moeilijker voor onze sector.”

Heel ver zullen we wellicht nooit kunnen exporteren.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten