Bol.com zet 1 miljard euro om in 2016

Bol.com zet 1 miljard euro om in 2016

De Nederlandse retailketen Ahold verwacht dat de door haar in 2012 overgenomen webwinkel Bol.com een omzet van meer dan 1 miljard euro gaat behalen in het komende jaar. Vorig jaar behaalde alle online activiteiten van Ahold een omzet van 1,8 miljard euro, waarvan de helft door Bol.com kwam en het dus toen 900 miljoen euro omzette.

Dat vertelde Dick Boer, CEO van Ahold, tijdens een presentatie van de resultaten van het laatste kwartaal van vorig jaar en het gehele financiƫle jaar 2015. Hij zei te verwachten dat Bol.com aan het eind van jaar online verkopen weet te realiseren met een totale waarde van minstens 1 miljard euro.

En eerlijk gezegd is er geen reden om iets anders te denken, want Bol.com is hard gegroeid het afgelopen jaar. De omzet nam met 35,3 procent toe en dat is volgens het concern vooral te danken aan de lancering van enkele nieuwe productcategorieĆ«n (zo is het recent begonnen met de verkoop van kinder- en zwangerschapskleding) en door de versnelde groei in BelgiĆ«. Ook het succes van Plaza, een online platform voor externe verkopers, deed het ’t afgelopen jaar goed en is voor Ahold een belangrijke factor om in 2017 de ambitie van 2,5 miljard euro aan online omzet te realiseren.

‘Bol.com is een echt succesverhaal’
Tijdens de presentatie vertelde Boer dat de Bol.com-business een echt succesverhaal is, aangezien de webwinkel maar blijft groeien in Nederland en BelgiĆ«. “Ik wil benadrukken hoe content we zijn met Bol.com als onderdeel van ons concern”, zo zei hij. “In aanvulling op de enorme groeicijfers, helpt Bol.com ook om meer technologie en snelle, klantgerichte innovatie op basis van data in ons bedrijfs-DNA te injeceteren. Net als Albert Heijn, is Bol.com ā€“ dat meer dan 10 miljoen producten aanbiedt ā€“ uitgegroeid tot een van de meest geliefde en vertrouwde merken in Nederland.”

De online tak van Ahold bestaat naast Bol.com ook uit de Amerikaanse online boodschappendienst Peapod, AH.nl en de online activiteiten in Tsjechiƫ. Deze divisie loopt op schema om eind volgend jaar de grens van 2,5 miljard euro aan omzet te passeren. Ahold is van plan om te investeren in de logistieke infrastructuur van haar bedrijven in Nederland, met een nieuw distributiecentrum voor Albert Heijn en een voor Bol.com in aanbouw.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten