Bijna 50.000 webwinkels in België

Bijna 50.000 webwinkels in België

Er zijn momenteel bijna 50.000 webwinkels in België. En dat aantal is bereikt door een flinke spurt vorig jaar. Toen kwamen er namelijk 20.000 Belgische webshops bij. Deze groei heeft uiteraard alles te maken met de gevolgen van de coronacrisis.

Handelsfederatie Comeos heeft berekend dat er vorig jaar zo’n 20.000 webwinkels in België het levenslicht zagen. Deze spectaculaire groei is te verklaren door de veranderde wereld als gevolg van de uitbraak van Covid-19.

Veel nieuwe webwinkels in België door sluiting fysieke winkels

Door de coronamaatregelen moesten veel winkels langere tijd hun deuren sluiten en hierdoor zetten heel wat handelaars noodgedwongen de stap naar online. Op deze manier kwamen er heel wat webwinkels bij en volgens Comeos zijn nu bijna 50.000 online shops actief met een Belgisch btw-nummer.

Er zijn nu bijna 50.000 online shops met een Belgische btw-nummer actief.

Het zijn vooral zaken als voeding, doe-het-zelfgereedschap, tuinmeubelen, brillen en fietsen die nu steeds meer via ecommerce aan consumenten worden verkocht. Ook maaltijdboxen zijn in populariteit toegenomen.

Meer kleding online dan in fysieke shop gekocht

De situatie is nu zelfs zo dat meer Belgen hun kleding online kopen dan in fysieke winkels. Maar liefst 54 procent van de Belgen bestelden dit jaar hun kleding en andere fashion-artikelen bij webwinkels. En ook voor elektronica bestellen we vaak online. Maar liefst 49 procent van dit soort aankopen wordt bij webwinkels gedaan, tegenover 51 procent in fysieke zaken. “Voeding en drank kopen we nog massaal in fysieke winkels maar de vraag is hoelang dat nog zal duren”, aldus Comeos.

Corona bepaalt terugkeer naar fysieke winkels

De belangrijkste reden om weer terug fysiek te gaan winkelen is de afname van het aantal coronabesmettingen. Dit speelt een belangrijkere rol dan het verdwijnen van de tijdsbeperking van 30 minuten winkelen of het kunnen shoppen met meer dan twee personen.

Zelfs bij de keuze voor een winkel speelt corona een rol. Hoewel de prijs en het productaanbod nog steeds doorslaggevende factoren zijn, is veilig kunnen winkelen nu ook een factor die wordt meegenomen. Het is momenteel zelfs belangrijker dan parkeermogelijkheid in de buurt.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten