menu

Belgische webshops doen het steeds beter

Belgische webshops doen het steeds beter

De webshops uit België doen het steeds beter in vergelijking met webshops die oorspronkelijk uit het buitenland komen. Wel komt de belangrijkste concurrentie nog steeds uit Nederland: een kwart van alle webshops in de Shopping100 komt van de noorderburen.

Ben je op zoek naar de meest actuele top 10 grootste webshops van België? Bekijk dan deze overzichtspagina. Hier vind je altijd de laatste cijfers!

De Shopping100 is nu voor de zesde keer uitgebracht en ook deze editie toont naast marktinzichten een lijst met de beste binnenlandse en buitenlandse ecommerce-spelers.

Webwinkels beoordeeld op hun digitale voetafdruk

Organisator BeCommerce heeft de prestaties van de onderzochte webwinkels echter niet gemeten op basis van hun omzet, maar op hun digitale voetafdruk. Dit is een verzameling indicatoren, waaronder het aantal bezoekers, de volwassenheid van een website en de drie belangrijkste afzetmarkten.

De nieuwste editie van de Shopping100 leidt tot de voorzichtige conclusie dat Belgische webwinkels het steeds beter doen en dat ze op deze manier dichter in de buurt komen van gerenommeerde webshops als Ikea.

Belgische webshops komen in de buurt van toppers als de Ikea.

Bpost is nieuwkomer in de top 50

De lijst wordt gedomineerd door kledingwebshops, die goed zijn voor een kwart van de webwinkels in de Shopping100. Ook telt de top 50 enkele nieuwkomer, zoals Bpost, De Lijn en NMBS. “Wat opvalt aan de lijst is dat de meeste topbedrijven op extern kapitaal kunnen rekenen om hun webwinkel uit te bouwen, zoals Colruyt Group”, aldus Sofie Geeroms van BeCommerce. “Wanneer kmo’s weigeren met extern kapitaal te werken, kan dit op lange termijn de doodsteek zijn. Je kan dit vergelijken met het bouwen van een huis. Wie spaart tot hij een huis kan zetten, moet heel lang wachten, maar wie een lening aangaat, kan op kortere termijn winst maken.”

Vooral webwinkels die extern kapitaal gebruiken staan hoog in de lijst.

9 op 10 Belgen kiest voor Belgische webshop

Uit het onderzoek van BeCommerce komt naar voren dat zeven op de tien uitgaven gaan naar binnenlandse webwinkels. En maar liefst negen op de tien uitgaven gaat naar een webshop met een .be-domein.

Het blijkt dat iets meer dan de helft van de Belgen het belangrijk vindt om lokaal te shoppen. Vier op de tien Belgen controleert zelfs structureel of een webshop een .be-adres heeft voordat ze overgaan tot aankoop. Van de 125 webshops op de lijst hebben 85 de .be-extensie.

Een derde van buitenlandse aankopen in Nederland

BeCommerce ontdekte ook dat van de 1,3 miljard euro die wordt uitgegeven aan buitenlandse webwinkels, een derde van de aankopen gaat naar Bol.com, Coolblue en andere Nederlandse ecommerce-spelers. Ook Frankrijk, Duitsland en de VS mogen op aardig wat centjes vanuit de Belgische portemonnee rekenen.

“Het is belangrijk dat webwinkels van Belgische bodem zich sterk profileren, zowel in binnen- én buitenland. Er bestaat geen twijfel over dat België de e-commercetrein gemist heeft, maar het raam staat nog open. Of we nog mee trekkers worden van online handel, zal volledig afhangen van beslissingen die we vandaag maken”, zo zegt Sofie Geeroms.

Belgische ecommerce heeft de trein gemist, maar het raam staat nog wel open.

Tags

Reacties