menu

Belgische online shopper erg trouw aan webwinkel

Online shoppers in ons land zijn erg trouw aan hun webwinkels, zo blijkt uit onderzoek van DPDGroup. Een overgrote meerderheid van de Belgen, 88 procent om precies te zijn, koopt regelmatig in dezelfde webwinkels. Daarnaast wordt 7,6 procent van onze uitgaven besteed aan online aankopen.

DPD heeft een groot Europees onderzoek uitgevoerd, waar een nieuw E-Shopper Barometer-rapport uit is voortgekomen. Hieruit blijkt dat men in Europa gemiddeld 9,6 procent van alle uitgaven online doet. Met de eerdergenoemde 7,6 procent nadert ons land het Europees gemiddelde.

46% internetgebruikers shopt regelmatig online

En ondanks dat wij hier een groot aantal internetaansluitingen kennen – 89 procent van de Belgen beschikt over internet – resulteert dit niet direct in een groot aantal online shoppers. Slechts 46 procent van de Belgische internetgebruikers koopt regelmatig online. Sommige landen in Europa, zoals Italië, Polen en Spanje, hebben een lagere internetpenetratiegraad, maar kennen wel een hoger percentage van regelmatig online shoppende consumenten.

Belgen shoppen massaal bij buurlanden

Uit het rapport blijkt ook dat driekwart van de Belgen (71%) al eens een online aankoop heeft gedaan in het buitenland. Met name Nederlandse webshops (41%), Franse (41%) en Duitse (34%) zijn daarbij in trek. Die buitenlandse webshops worden vooral bezocht om producten te bestellen die men in eigen land niet vindt.

De Belgische consument kiest met het betalen bij voorkeur voor de creditcard (51%) of via Bancontact (28%), terwijl aankopen toch nog vooral via de pc of laptop plaatsvinden. Daarnaast is flexibiliteit belangrijk voor de Belgische consument. Zo heeft levering aan huis de voorkeur, terwijl alternatieven als afhalen aan populariteit winnen. Meer dan de helft van de ondervraagde Belgen is meer geneigd om bij een webwinkel te bestellen als die meerdere bezorgopties aanbiedt.

DPD-onderzoek over de Belgische online consumenten. Klik op de afbeelding voor een groter formaat.
DPD-onderzoek over de Belgische online consumenten. Klik op de afbeelding voor een groter formaat.

Tags

Reacties