menu

Belgische ecommerce was 7 miljard waard in 2018

De ecommerce in België was ietsje meer dan 7 miljard euro waard vorig jaar. Dat is een stijging van maar liefst 20 procent in vergelijking met de situatie een jaar eerder, toen de vaderlandse ecommerce nog 5,8 miljard euro waard was.

Vorig jaar nam ook de gemiddelde winkelwagen-waarde toe. Was die in 2017 nog een kleine 97 euro waard, daar was die vorig jaar alweer gestegen met 3,31 procent om uit te komen op een gemiddelde waarde van de winkelmand van 100 euro en vijf cent. Bij de grote webshops is de gemiddelde winkelwagenwaarde met 113,6 euro beduidend hoger en ook deze blijft toenemen.

24.000 webwinkeliers in België

Dit komt naar voren in de jaarlijkse E-commerce Barometer die is opgesteld door House of Marketing in opdracht van SafeShops. Daarin staat onder andere ook dat het aantal webwinkeliers vorig jaar met 18 procent is gestegen, zodat er nu meer dan 24.000 online handelaren actief zijn België. Verder steeg het aantal ecommerce-transacties met 16 procent naar 70 miljoen. In voorgaande jaren steeg dat aantal harder: met 26 procent in 2016 en met 39 procent in 2017.

Een opmerkelijke statistiek uit dit rapport is dat maar liefst 88 procent van de totale transactiewaarde wordt gegenereerd door nog geen vier procent (oftewel 861 spelers) van alle online handelaren in België.

85% online handelaren zet minder dan 100k om

Deze opmerkelijke verdeling komt ook naar voren in het gegeven dat 85 procent van alle webshops in België mínder dan 100.000 euro omzet. Er zijn slechts 3615 online handelaren die meer dan een ton aan jaaromzet realiseren. Dit aantal is een toename van 14 procent in vergelijking met de situatie in 2017.

Dat het starten van een webwinkel niet gelijk een vetpot betekent, blijkt ook wel uit een andere statistiek. Het blijkt namelijk dat zes op de tien webwinkeliers die zijn gestopt met ecommerce in dat jaar minder dan twaalf transacties deden.

Tags

Reacties