menu

Belgische ecommerce groeit 9% in derde kwartaal

De ecommerce in België blijft maar verder groeien. Zo ook in het derde kwartaal van dit jaar, waar de online retailindustrie ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 9 procent toenam tot een totale online omzet van 2,2 miljard euro.

Dit blijkt uit de BeCommerce Market Monitor. In de periode juli tot en met september gaven we met z’n allen 2,2 miljard euro online uit aan producten en diensten en deden we in totaal 20,9 miljoen bestellingen via het web. Het aandeel Belgen dat online winkelt is inmiddels toegenomen tot 73 procent van de bevolking, wat neerkomt op 6,8 miljoen Belgen.

Aandeel ecommerce is gegroeid naar 16 procent

Volgens voorzitster Patricia Ceysens van BeCommerce is de sterke groei van ecommerce in België geen verrassing. “We zijn bezig met een sterke inhaalbeweging en we zien ook de online aankopen vanaf de smartphone met 33 procent toenemen”, zo legt ze uit. Het aandeel van de ecommerce in de totale retail is ook gestegen: waren online uitgaven vorig jaar goed voor 14 procent van alle uitgaven in het derde kwartaal, deze periode is dat percentage gegroeid naar 16 procent. Daarbij gaf de consument gemiddeld 322 euro online uit, wederom een stijging en wel van 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Het gemiddelde orderbedrag blijkt te liggen op 105 euro.

Kijken we naar de invloed van ecommerce op de verschillende producten- of dienstencategorieën, dan zien we dat die wederom hoog is bij het kopen van vliegtuigtickets en accommodaties. Zo’n 86 procent van alle uitgaven in deze categorie werd online gedaan. Ook pakketreizen (70%) en tickets voor attracties en events (70%) doen het goed online.

Mcommerce wint terrein

Zoals Ceysens al aangaf, wordt shoppen vanaf de smartphone steeds belangrijker. In de gemeten periode deed 16 procent van de online kopers tenminste één aankoop vanaf de mobiel, terwijl dat percentage vorig jaar nog maar 12 procent bedroeg. Hiermee is de smartphone populairder geworden dan de tablet en hoeft het nu alleen nog de laptop en desktop achter zich te dulden.

Wat betreft het betalen voor via internet bestelde producten, blijkt de creditcard nog steeds het meeste populaire betaalmiddel, terwijl het aandeel van Bancontact steeg van 41 naar 44 procent.

Ecommerce in België Q3 2016

Tags

Reacties