menu
lightspeed ecommerce

Belgische ecommerce groeit 7%

De ecommerce in België is in de eerste helft van dit jaar met 7 procent gegroeid als je het vergelijkt met de situatie in dezelfde periode vorig jaar. In de eerste zes maanden van dit jaar werd er 5,69 miljard euro online uitgegeven.

Ecommerce in België groeit nog steeds. Al vijf jaar lang nemen de online uitgaven toe, zowel in het uitgegeven bedrag als in aantal online aankopen. Zo blijkt uit onderzoek van BeCommerce dat in de eerste helft van dit jaar 55,3 miljoen online aankopen zijn gedaan. Dit is een kwart meer dan vorig jaar.

Beauty & health groeit hard

Online wordt het meest besteed aan reizen en uitstapjes, maar de grootste stijger is te vinden bij producten voor gezondheid en schoonheid. In deze categorie was er namelijk een groei van 41 procent te zien.

‘Dit jaar meer dan 11 miljard euro mogelijk’

“In 2018 zagen we al een record aan uitgaven online. De Belgen gaven toen 10,67 miljard euro uit, wat al een half miljard meer was dan de uitgaven in 2017”, zo zegt Sofie Geeroms van BeCommerce. “Als de ecommerce dit jaar aan dit tempo blijft groeien, lijkt het erop dat we dit jaar de magische grens van 11 miljard euro zullen doorbreken.”

Voordelen van online shoppen

In België zijn de meeste consumenten goed te spreken over het online shoppen. Zo geeft zo’n 90 procent aan tevreden te zijn. Dit komt met name door lage prijzen en het gemak om vanuit huis te bestellen. Voor één op de drie is het besparen van een tijd een belangrijke reden om online te shoppen.

Nadelen van online shoppen

De verplichting om vooraf te betalen is voor een kwart van de ondervraagde consumenten een drempel bij het online shoppen. Ook verzendkosten en het gebrek aan contact met het product worden gezien als grote nadelen van ecommerce.

Tags

Reacties