Belgische ecommerce €8,2 miljard waard

Belgische ecommerce €8,2 miljard waard

Belgische webshops hebben vorig jaar een gezamenlijke omzet van 8.2 miljard euro gerealiseerd. Dat is een stijging van 17 procent in vergelijking met de situatie in 2018. Een kwart van de omzet kwam van buitenlandse shoppers.

Het gaat goed met de vaderlandse ecommerce. Het aantal transacties stijgt, het aantal Belgische webshops neemt toe en het feit dat 25% van de ecommerce-omzet bij buitenlandse consumenten wordt gerealiseerd, stemmen tot tevredenheid.

Meer dan 29 duizend online handelaren

De cijfers komen uit de nieuwste E-commerce Barometer, een initiatief van SafeShops en The House of Marketing. Zij baseerden zich hierbij op de transactiegegevens van webshops. Vorig jaar steeg het aantal van deze online handelaren met 20 procent tot meer dan 29 duizend. “De resultaten van deze barometer bevestigen de positieve beweging waarin de markt zich bevindt”, aldus de initiatiefnemers.

Hoewel er dus steeds meer webshops in ons land actief zijn, is het nog steeds een klein deel dat het grootste deel van de omzet realiseert. Zo staan minder dan duizend webshops garant voor 87 procent van de totale ecommerce-omzet. Wel wordt onder kleine en micro-webshops een flinke omzetstijging vastgesteld, van respectievelijk 33 en 49 procent.

De ontwikkeling van ecommerce in België (2016-2019)

Aantal transacties steeg met 22 procent

Uit de data, aangeleverd door betaalproviders, blijkt dus dat de Belgische webshops vorig jaar 8,2 miljard euro aan transactievolume, of omzet, wisten te realiseren. Het aantal transacties dat werd geregistreerd is vorig jaar met 22 procent gestegen tot meer dan 85 miljoen.

In 2019 werden meer dan 85 miljoen transacties geregistreerd.

“Ook dit jaar stellen we opnieuw een groei met dubbele cijfers vast. Dat is indrukwekkend én het toont aan dat ecommerce in België nog steeds in de lift zit”, zo zegt Lucas De Dycker van The House of Marketing. “Elke dag komen er 13 webshops bij; elke seconde vinden er drie transacties plaats met een gemiddelde waarde van 96 euro. We kunnen dus stellen dat, zowel aan de zijde van de consument als aan die van de handelaren, er een sterk vertrouwen in ecommerce bestaat.”

Elke dag komen er 13 webshops bij.

Het zijn lang niet alleen de Belgen die kopen bij onze vaderlandse webshops. Ook consumenten van over de landsgrens weten onze handelaren te vinden. Een kwart van de 8,2 miljard euro komt vanuit het buitenland. “Er bestaat dus wel degelijk een tweerichting verkeer: wij kopen in het buitenland, maar buitenlanders vinden ook hun weg naar Belgische webshops”, zo zegt Greet Dekocker, Managing Director SafeShops. “Een zeer positief signaal dat de aantrekkingskracht van Belgische online handelaren bevestigt.”

Hollanders besteden het minst

De top vijf van landen die koopt bij Belgische webshops wordt aangevoerd door Frankrijk, gevolgd door Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Verenigde Staten. Met een gemiddeld aankoopbedrag van 81 euro geven Nederlanders het minst uit, terwijl Britten met 136 euro juist bovenaan staan.

Woensdag 29 mei topdag van het jaar

Uit de E-Commerce Barometer kwamen ook nog enkele verrassende resultaten met betrekking tot de populariteit van online shoppen gedurende het jaar. Zo blijkt dat vorig jaar juli de drukste maand was en april de rustigste. En woensdag is de dag waarop het meest wordt geshopt, terwijl webwinkels op zaterdag niet veel bezoek hoeven te verwachten. Dé topdag van het jaar is niet Black Friday, maar woensdag 29 mei, de dag voor Hemelvaart. Toen vonden er maar liefst 952.000 transacties plaats.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten