menu

‘Belgische DIY- en tuinbranche te laat in ecommerce gestapt’

De tuin- en doe-het-zelfbranche is veel te laat in de online retail gestapt. Dat is niet alleen bij bijvoorbeeld buurland Nederland zo, maar zeker ook hier in België. Desondanks is het natuurlijk nooit te laat om alsnog de stap naar ecommerce te maken. zo claimt, retailexpert Chris Van Wesemael.

Van Wesemael doet zijn beklag op de site van maandblad Gondola. Daarin merkt ‘ie op dat het toch wel treffend is dat tijdens de jaarlijkse “Nationale Doe-het-zelfsessie” van het Nederlandse vakblad MIX expliciet werd vermeld dat er dit jaar voor het eerste pure players aanwezig waren.

In 2011 pas signaal om iets te veranderen
Zo maakt hij mooi de vergelijking tussen Intergamma (eigenaar van bouwmarkten Gamma en Karwei) en de succesvolle ecommerce-speler Kleertjes.com. Bij Intergamma kwamen in 2011 “de eerste signalen vanuit de bouwmarkten om iets te veranderen”, terwijl in dat jaar Kleertjes.com, met een omzet van 12 miljoen euro, werd verkocht. Volgens Van Wesemael is de DIY- en tuinbranche in ons land dan ook veel te laat in de ecommerce gestapt.

Hoewel doe-het-zelfwinkels zich nu wel op ecommerce storten, blijft de tuinbranche nog achter. “De nieuwe website van Aveve bijvoorbeeld laat enkel toe boodschappenlijstjes samen te stellen. Geen wonder dat A-merken dan achter de schermen drukdoende zijn om zelf e-commerce op te starten”, zo schrijft hij.

Planten en bouwmaterialen prima online te verkopen
De opmerking dat de tuinbranche zich nou eenmaal minder goed leent voor verkoop op afstand doet de retailexpert af als onzin. “Zijn we vergeten dat we decennia geleden al zaden, bloemen en planten bestelden in catalogi, de voorlopers van e-commerce?”, zo countert hij. Ook grote producten moeten prima vanuit een webwinkel aan de klant kunnen worden verkocht, want dat lukt witgoedwinkels namelijk ook al jaren.

‘Het ging té goed in de branche’
Volgens Van Wesemael kan het feit dat de tuin- en DIY-branche zich de laatste jaren zo verkeken op de noodzaak van online maar één verklaring hebben: “Het ging té goed in de branche, zowel in Nederland als in België.” Zoals catalogus-retailers zoals La Redoute of Neckermann moesten toezien hoe pure players er met het marktaandeel vandoor gingen, zo heeft men ook in de tuin- en doe-het-zelfwereld te lang gedacht dat het allemaal zo’n vaart niet zou lopen. Nu is het in feite te laat, maar is het alsnog nuttig als dergelijke retailers zich vol storten op ecommerce.

Reacties