Belgische CEO’s: ‘Koop niet bij buitenlandse shops’

Belgische CEO’s: ‘Koop niet bij buitenlandse shops’

Vijf Belgische CEO’s roepen consumenten op om bewuster online te kopen. Nu stroomt meer dan de helft van de online omzet in ons land naar het buitenland en dat moet stoppen, zo vinden zij. “Wie Belgisch koopt, steunt onze economie en draagt zorg voor zijn eigen buurt”, zo luidt een deel van de noodoproep.

Het lijkt voor de moderne consument wel een automatisme om naar buitenlandse webshops te surfen als ze online cadeautjes willen kopen. Vijf directeuren – Bart Claes (JBC), Frans Colruyt (Colruyt), Grete Remen (Damhert), Wouter Torfs (Torfs) en Luc Van Mol (ZEB) – hebben een open brief geschreven waarin ze oproepen om toch echt bij Belgische webshops te bestellen in plaats van bij buitenlandse spelers als Amazon, Bol.com of Coolblue.

53,7 procent van ecommerce vloeit naar buitenland

Volgens de vijf directeuren domineren buitenlandse spelers steeds meer de markt. Op het moment is het zelfs zo dat 53,7 procent van de omzet in de Belgische ecommerce naar het buitenland vloeit. Dat komt neer op zo’n 4 miljard euro en dat aandeel zal de komende jaren waarschijnlijk alleen maar groter worden. “Niet alleen de staatskas ziet hierdoor 1 miljard euro aan inkomsten door haar neus geboord worden, maar ook de Vlaming kan fluiten naar ongeveer 13.800 extra jobs. De milieuvervuiling die we via alle grensoverschrijdende koerierdiensten importeren, krijgen we er wel gratis bij”, zo schrijft Remen.

Volgens hen probeert de Belgische ecommerce giganten als Bol.com en Coolblue wel bij te benen, maar moet het speelveld gelijker worden willen ze daarmee kunnen concurreren. “Die grote spelers brengen hun producten maar al te graag op de Vlaamse markt, maar betalen hier geen vennootschapsbelasting of sociale lasten. Om nog maar te zwijgen over de indirecte belastingen in ons land. Logisch dus dat zij ver onder de normale verkoopprijs kunnen duiken en een veel groter advertentiebudget hebben.”

Koop lokaal wanneer het kan

De vijf directeuren roepen de Belgische consument op om na te denken over de impact van hun aankopen voor ze online bestellen. “En weet dat ook Vlaamse en Belgische kmo’s vaak een eigen webshop hebben. Wie zeker wil zijn van topkwaliteit en topservice kan altijd terecht bij een lokale handelaar in de buurt. Koop lokaal wanneer het kan.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten