België verliest 54% van ecommerce-omzet aan buurlanden

België verliest 54% van ecommerce-omzet aan buurlanden

Wie op zondag iets bestelt bij een Belgische webwinkel, moet vaak toch nog twee of drie wachten omdat er op dat moment niemand is om de order te verwerken. Dit heeft ertoe geleid dat veel consumenten kiezen voor een webshop uit het buitenland. En hierdoor verliest België 53,7 procent van de omzet in ecommerce aan zijn buurlanden.

Dat blijkt uit onderzoek van Comeos, dat zich hierbij baseerde op een enquête onder consumenten. Ondanks dat de zondag niet de beste dag is om online een bestelling te plaatsen, worden er op deze dag toch nog bijna 8 miljoen bestellingen geplaatst.

De Belg lijkt niet echt veeleisend als het aankomt op de tijd die nodig is om een online besteld product in het bezit te krijgen. Zo nemen acht op de tien consumenten er genoegen mee dat een pakketje alleen tijdens de kantooruren wordt bezorgd. De leveringstijd lijkt dus niet heel belangrijk, het gemak en de tijdsbesparing die online shoppen met zich meebrengt zijn dat wel. Dit zijn factoren waardoor steeds meer Belgen hun producten online bestellen in plaats van in de stenen winkels. Vier op de tien online aankopen wordt na 17:00 gedaan.

Tussen 13.000 en 15.000 jobs kwijt in ecommerce

Ons land tobt nog steeds met een goede oplossing voor flexibeler nacht- en zondagswerk, iets wat in de buurlanden Nederland en Duitsland veel beter is geregeld, waardoor webwinkels ook late bestellingen nog kunnen verwerken en de volgende dag bij de klant kunnen bezorgen. Hier is in elk bedrijf een akkoord met de vakbonden nodig. Volgens Comeos’ CEO Dominique Michel staan die bonden overal nog op de rem. Tel daarbij op de loonkosten die hier 17 procent hoger liggen en het is duidelijk waarom distributiecentra zich liever over de grens vestigen. Volgens Comeos zou dit ons land tussen de 13.000 en 15.000 banen kosten.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten