‘België is wél het mekka van de ecommerce’

‘België is wél het mekka van de ecommerce’

De Belgische ecommerce heeft te maken met negatieve berichtgeving, en  over met name de concurrentie met omringende landen. België zou niet interessant zijn voor webwinkels om zich er te vestigen. Onjuist, zo menen enkele logistieke bedrijven. ”België is het Mekka van de e-commerce, of kan dat snel worden.”

Die boude uitspraak wordt gedaan door Dirk Lannoo, vice-CEO van Katoen Natie, een logistieke dienstverlener die is gevestigd in Antwerpen, tegenover De Tijd. Hij reageert daarmee op recente berichten over ecommerce in België, zoals het nieuws dat België duizenden jobs misloopt omdat consumenten meer dan de helft van al het geld dat ze online uitgeven, spenderen bij webwinkels zoals Bol.com of Zalando.

Ondanks beperkingen groeit logistiek snel

Nachtwerk is in heel België nauwelijks mogelijk, omdat de loonkosten nog steeds veel te hoog zijn. Voor retailvereniging Comeos was dit reden om aan de noodbel te trekken en ook de minister van Werk, Kris Peeters, en de minister van Digitale Agenda, Alexander De Croo, hebben zich er meermaals mee bemoeid.

En toch is het allemaal niet zo slecht gesteld met ecommerce in België, menen de logistieke bedrijven Katoen Natie en Kuehne + Nagel. Zij ergeren zich aan de negatieve berichtgeving en menen dat het heus wel goed gaat met de online retailindustrie in België. Zo verdubbelt Katoen Natie naar eigen zeggen elk jaar het aantal mensen dat in hun ecommerce-magazijnen werkt.

Internationale webwinkels gevestigd in België

Voor sommige webwinkels mogen buurlanden dan wellicht betere vestigingsplaatsen hebben vanwege bijvoorbeeld lagere loonkosten, er zijn nog steeds gerenommeerde namen die bewust voor België kiezen. Zo worden aankopen uit de internationale webshop van Lego verstuurd vanuit het Kuehna + Nagel-magazijn in Geel, levert de Nederlandse doe-het-zelf-keten Gamma vanuit Belgische magazijnen en Nike heeft haar Europese ecommerce-magazijn in de Kempen staan en gaat die verder uitbreiden.

Focussen op sterke punten

“Het is belangrijk dat we focussen op de sterktes van de ecommercesector in ons land: we liggen centraal tussen Londen, Amsterdam en Frankfurt. Internationale pakjesbedrijven zoals FedEx, DPD en DHL hebben belangrijke vestigingen in onze buurt, waardoor we bestellingen snel kunnen leveren bij klanten”, aldus Lannoo over ecommerce in België. “Ook de centraal gelegen luchthaven van Zaventem en de havens zorgen ervoor dat we snel kunnen werken. België is het Mekka van de ecommerce, of kan dat snel worden. Die boodschap zou de sector beter verspreiden, in plaats van doorlopend te wijzen op zwakkere punten.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten