menu

‘België is wél het mekka van de ecommerce’

De Belgische ecommerce heeft te maken met negatieve berichtgeving over met name de concurrentie met omringende landen. Ons land zou niet interessant zijn voor webwinkels om zich hier te vestigen. Maar dat is onjuist, zo mensen enkele logistieke bedrijven. ” België is het Mekka van de e-commerce, of kan dat in ieder geval worden.”

Die boude uitspraak wordt gedaan door Dirk Lannoo, vice-CEO van Katoen Natie, een logistieke dienstverlener die is gevestigd in Antwerpen, tegenover De Tijd. Hij reageert daarmee op recente berichten over ecommerce in België, zoals bijvoorbeeld het nieuws dat ons land duizenden jobs misloopt omdat consumenten meer dan de helft van al het geld dat ze gezamenlijk online uitgeven, dat spenderen bij buitenlandse webwinkels zoals Bol.com of Zalando.

En nachtwerk is ook nauwelijks mogelijk, omdat de loonkosten nog steeds veel te hoog zijn. Voor retailvereniging Comeos was dit reden om aan de noodbel te trekken en ook de minister van Werk, Kris Peeters, en de minister van Digitale Agenda, Alexander De Croo, hebben zich er meermaals mee bemoeid.

En toch is het allemaal niet zo slecht gesteld met ecommerce in België, menen de logistieke bedrijven Katoen Natie en Kuehne + Nagel. Zij ergeren zich aan de negatieve berichtgeving en menen dat het heus wel goed gaat met de online retailindustrie in ons land. Zo verdubbelt Katoen Natie naar eigen zeggen elk jaar het aantal mensen dat in hun ecommerce-magazijnen werkt.

Grote internationale webwinkels gevestigd in België

En de buurlanden mogen dan wellicht voor sommige webwinkels interessante vestigingsplaatsen hebben, vanwege bijvoorbeeld lagere loonkosten, er zijn nog steeds gerenommeerde namen die bewust voor Belgie hebben gekozen. Zo worden aankopen uit de internationale webshop van Lego verstuurd vanuit het Kuehna + Nagel-magazijn in Geel, terwijl de Nederlandse doe-het-zelf-keten Gamma ook levert vanuit Belgische magazijnen. En Nike heeft haar Europese ecommerce-magazijn in de Kempen staan en gaat die nog verder uitbreiden.

Focussen op sterke punten

“Het is belangrijk dat we focussen op de sterktes van de ecommercesector in ons land: we liggen centraal tussen Londen, Amsterdam en Frankfurt. Internationale pakjesbedrijven zoals FedEx, DPD en DHL hebben belangrijke vestigingen in onze buurt, waardoor we bestellingen snel kunnen leveren bij klanten”, aldus Lannoo over ecommerce in België. “Ook de centraal gelegen luchthaven van Zaventem en de havens zorgen ervoor dat we snel kunnen werken. België is het Mekka van de ecommerce, of kan dat in ieder geval worden. Die boodschap zou de sector beter verspreiden, in plaats van doorlopend te wijzen op zwakkere punten.”

Tags

Reacties