menu
Ecommerce-trein

‘België heeft de ecommerce-trein gemist’

België loopt hopeloos achter op de ontwikkelingen in de ecommerce. En daardoor moeten wij het afleggen tegen de zuiderburen. Wellicht valt er nog wat marktaandeel terug te winnen, maar structureel is er een niet meer goed te maken handicap. Dat zijn de harde woorden van Marc Descheemaecker, voorzitter van de Vlaamse vervoermaatschappij De Lijn.

Descheemaecker deelt zijn mening tegenover Gondola en is ook stellig over wie er verantwoordelijk is voor het feit dat de Belgische ecommerce achterloopt op buurlanden als Nederland en Frankrijk. Hij meent dat de politiek veel te traag heeft gereageerd op wat er gebeurde. “Ze snapte niet wat er gaande was.” Volgens Descheemaecker is ons land er niet in geslaagd de sociale wetgeving aan te passen aan de realiteit van de ecommerce, daarmee doelend op onder andere het lange gesteggel rondom nachtwerk.

Hij denkt dat de opgelopen achterstand niet meer is in te halen. Te meer omdat er nu grote logistieke centra in Breda en Tilburg zijn, net over de grens. Van daaruit wordt niet alleen Nederland, maar ook België bediend. “Je kan het vergelijken met een marathonwedstrijd: als je er nog moet aan beginnen terwijl de andere lopers al tien kilometer ver zitten, kom je hopeloos achter. Dat is helaas de situatie van de Belgische ecommerce.”

‘Zijn het retailers of gigantische databedrijven?’

Descheemaecker denkt dat de disruptie die we nu zien in de retail nog een hele tijd door zal gaan. En het wordt volgens hem alleen maar erger. Hij wijst op de verregaande invloed die grote spelers als Amazon, Zalando en HelloFresh hebben op retailers. “De vraag die je je kan stellen, is: zijn Zalando en Amazone retailers of zijn het gigantische databedrijven? Want ze maken het verschil met data over hun klanten. De klassieke retailers zullen daar een antwoord moeten op vinden.”

Tags

Verder lezen

Reacties