Belg shopt steeds meer online in buitenland

Belg shopt steeds meer online in buitenland

Het bedrag dat Belgen bij buitenlandse webshops bij elkaar shoppen is in vijf jaar tijd vertienvoudigd. Ging het in 2013 nog om een half miljard euro, inmiddels wordt er voor 5,5 miljard euro online geshopt over de landsgrenzen.

Dit blijkt uit onderzoek van Comeos, de sectorfederatie van de online en fysieke retail in België. Hoewel we in België prachtige retailers hebben als Brico, Delhaize, Vandenborre en Torfs, verliezen we ondertussen steeds meer online omzet aan buitenlandse grootmachten als Coolblue, Bol.com, Amazon en Alibaba.

Ook veel ecommerce-jobs naar het buitenland

En het is niet alleen de omzet die we zien verdwijnen naar het buitenland, ook veel jobs verhuizen mee. Comeos schat in dat 5,5 miljard euro minder aan omzet overeenkomt met 30.000 jobs minder.

Omzet buitenland stijgt wel, België niet

Het feit dat consumenten veelvuldig bij buitenlandse webshops winkelen, wordt flink gevoeld door de vaderlandse retail. Een opmerkelijke statistiek hierin is bijvoorbeeld dat vorig jaar de verkoop van Belgische winkels lager lag dan in het crisisjaar 2008. En dat terwijl de koopkracht van de Belgen er net 1,5 procent op vooruit is gegaan, zo schrijft De Tijd. En buitenlandse retailers, zoals die uit Frankrijk, Duitsland en Nederland, zien hun omzetten (zowel fysiek als online) ondertussen wél stijgen,

Vorig jaar ging zo’n 8 miljard euro van het totale bedrag dat Belgen in winkels uitgaven naar buitenlandse retailers. Dat komt overeen met 8 procent van alle winkeluitgaven. Volgens Comeos is de grootste reden dat buitenlandse webshops veel lagere prijzen hanteren dan concurrenten in België. “Vooral in elektro en kleding vinden we grote verschillen terug. Dat veroorzaakt een nooit gezien druk op de prijzen”, aldus ceo Dominique Michel.

‘Vakbonden moeten begripvoller zijn’

Comeos vraagt nu om soepelere wetten en meer begrip bij de vakbonden voor nieuwe initiatieven. “Zo heeft een supermarkt vier jaar lang met de vakbonden onderhandeld om met maaltijdboxen te starten”, aldus Michel. “Het is niet gelukt: werknemers die rekken vullen, mogen geen dozen vullen. Een andere keten die gewoon maar een halfuurtje vroeger wilde openen, heeft daar twee jaar voor onderhandeld. Dat is toch niet meer van deze tijd. Het is erg om te zeggen, maar verandering en innovatie kan in onze sector bijna alleen na een pijnlijke herstructurering.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten