menu

Belg hecht meer waarde aan prijs dan Nederlander

Het blijkt dat wij Belgen bij het online shoppen meer op de prijs van een product letten dan onze noorderburen. De Nederlanders vinden bestelgemak namelijk belangrijker dan hoe duur een artikel precies is. En dat terwijl wij de prijs wel op nummer een hebben staan.

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren onder consumenten uit negen verschillende landen, waaronder Nederland en België. Bij het doen van een online aankoop staan in beide landen het bestelgemak, de prijs van het product en de korte levertijd in de top drie van belangrijkste factoren. Maar waar wij het meeste waarde hechten aan de laagste prijs, staat bij Nederlanders het bestelgemak op één, gevolgd door de productprijs en de korte levertijd.

Waar het meeste waarde aan wordt gehecht bij online shoppen.

En zoals het een slim verpakkingsbedrijf betaamt, deed DS Smith ook onderzoek naar ervaringen van consumenten met verpakkingen. En wat blijkt? Klanten blijven weg van een webshop als die de verkeerde verpakking gebruikt. Het zijn met name te grote verpakkingen waar consumenten zich aan ergeren.

Klant blijft weg als verpakking niet goed is

En heeft een webwinkel meerdere keren een onaangepaste verpakking meegestuurd? Dan bestelt tien procent van de ondervraagden niet langer meer bij die shop. Daarnaast zeggen zes op de tien dat ze liever minder verpakkingen hebben en dat ze hier graag voor zouden betalen. Zo wil een kwart best meer betalen voor een stevigere verpakking en wil één op de zes extra betalen voor een verpakking die makkelijk opnieuw te sluiten is, zodat het eenvoudiger wordt om iets te retourneren.

70% Belgen informeert shop niet over beschadigde verpakking

Het onderzoek zegt ook dat 35 procent van de Belgische online shoppers zijn bestellingen stopt of mindert na het ontvangen van een beschadigd product. Maar het probleem ligt ‘m niet alleen in beschadigde producten; zo heeft iets meer dan een kwart van de e-shoppers in de Benelux het afgelopen jaar één of meerdere keren een beschadigde verpakking ontvangen. Nu kun je dat via de klantenservice wellicht nog goedmaken, maar het blijkt dat maar liefst 70 procent van de Belgen de desbetreffende webshop niet informeert over de beschadigde verpakking.

Tags

Reacties